economie

Waarom is webwinkel Zalando zo succesvol?

Door Servaas van der Laan - 11 augustus 2016

Modewebwinkel Zalando blijft groeien. In Nederland steeg de omzet van het Duitse bedrijf met 25 procent. Waarom is dit bedrijf zo succesvol?

Na de positieve winstwaarschuwing van enkele weken geleden, volgden donderdag de harde cijfers. Zalando behaalde in het tweede kwartaal van 2016 een omzet van 916 miljoen. Dat is een stijging van 25 procent.
Daarmee neemt het groeipercentage wel af; in dezelfde periode vorig jaar bedroeg de omzet nog 34,1 procent, maar de cijfers blijven indrukwekkend in een kwakkelende retailsector.

Het bedrijf houdt een nettowinst van 50,9 miljoen euro aan over; een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden.

Waarom is de Duitse webshop zo succesvol? Retaildeskundige Cor Molenaar noemt vijf punten:

  1. Zalando kent zijn klanten
    ‘In de moderetail draait alles om de manier waarop je klanten benadert. In tegenstelling tot veel fysieke winkels heeft Zalando de gegevens van iedereen die een keer iets heeft besteld. Vervolgens zijn ze heel goed in de directe benadering van die klanten door ze specifieke producten aan te bieden. Andere goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld Zara en H&M. Anderen hebben het nakijken.’
  2. Agressieve reclame
    ‘Zalando heeft zich in korte tijd op de kaart gezet door grote en agressieve reclamecampagnes. Ook op sociale media zijn ze erg sterk. Naamsbekendheid en vindbaarheid zijn cruciaal op internet.’
  3. Goede verhouding prijs/kwaliteit
    ‘Zalando kan de producten tegen een sterke prijs aanbieden. Dat komt ten eerste omdat ze de producten rechtstreeks aan de klant verkopen. Ze hebben de marge van de tussenpersoon weggesneden. Het is naast thuisbezorger zelf een modewinkel geworden.
    Een andere besparing zit hem in de schaalgrootte. Zalando heeft grote centra in Duitsland en Italië en kunnen producten voor betere prijs aanbieden dan bijvoorbeeld bol.com. Er komt een moment dat ook bol.com naar het buitenland zal moeten gaan om te kunnen overleven.’
  4. Divers en fluctuerend aanbod
    ‘Zalando heeft een beperkt aanbod aan artikelen van een bepaalde collectie. Is het jurkje uitverkocht? Dan is er wel weer een nieuwere uit een volgende collectie. Ze blijven zo niet zitten met een collectie van vorig jaar wat vaak bij de klassieke retail gebeurt. Dat scheelt flink aan afschrijvingen.’
  5. Service
    ‘Zalando maakt het makkelijk om producten weer terug te sturen. Dat vinden consumenten fijn. Een goede service is belangrijk. Wehkamp gaat de concurrentie aan door op de dag van bestelling te bezorgen (same day delivery), maar het belang van snelheid wordt nog wel eens overschat. Klanten vinden de prijs-kwaliteit en een breed en divers aanbod veel belangrijker dan snelheid. Zalando investeert ook in snelheid, maar de basis van hun succes zit hem in het brede aanbod, scherpe prijzen en de directe benadering van de klant.’
Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.