economie

Wie profiteert van groeiende toerismebranche in Nederland?

Door Bauke Schram - 19 augustus 2016

De toerismesector blijft flink groeien: het Centraal Bureau Statistiek (CBS) geeft aan dat toeristen in Nederland bijna 73 miljard euro uitgaven in 2015, vijf procent meer dan het jaar daarvoor. Wie verdient eigenlijk aan deze groeiende branche?

Buitenlandse toeristen pompten 20 miljard euro in de toerismesector vorig jaar, een toename van 13 procent. Ook de Nederlanders die in eigen land vakantie vieren, geven veel geld uit. Zij genieten vooral van terrasjes: de horecabranche is een van de grootverdieners aan toerisme.

16els032z001Nederlanders verdienen massaal aan Airbnb. Dat gaat vaak niet helemaal volgens de regels. Lees meer >

Dat Nederland meer verdient aan toeristen, is vooral goed voor de werkgelegenheid, in de horeca, luchtvaart en bij reisorganisaties zijn steeds meer banen beschikbaar. Het aantal banen steeg met 3,5 procent, ook in de retailsector, bij het openbaar vervoer en bijvoorbeeld taxibedrijven.

Booming Airbnb zorgt voor problemen

Daarnaast kunnen Nederlanders die met behulp van de deeleconomie wat geld willen bijverdienen, profiteren van de toenemende populariteit van Nederland. In 2015 maakten negen keer zo veel toeristen gebruik van het verhuurdersplatform Airbnb dan tussen 2012 en 2013. In januari was sprake van een toename van bijna 500 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2015.

Dat het bedrijf zo populair wordt, zorgt soms wel voor problemen. Zo verhuren veel Nederlanders (die zelf huurder zijn van hun woning) illegaal kamers en in sommige gevallen complete huizen of appartementen. Meer over illegale Airbnb-verhuur in het coververhaal van Elsevier nr 32 >

Uber profiteert van zakentoerisme

Andere deeleconomiebedrijven, zoals de omstreden taxi-app Uber, plukken ook de vruchten van het toenemende toerisme. Uber profiteert vooral van mannen en vrouwen op zakenreis, terwijl normale taxi’s nog vaak worden gebruikt voor tijdens recreatieve vakanties.

Hoewel Amsterdam wordt gezien als populaire spot voor buitenlandse toeristen, lijken andere plekken meer in trek. In mei kwam aan het licht dat minder toeristen van buiten Nederland Amsterdam bezoeken – de hoofdstad moet het dus vooral hebben van toeristen in eigen land.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.