economie

Redding voor Eelde? Vanaf vliegveld Groningen de hele wereld over

Door Emile Kossen - 19 september 2016

Door een nieuwe vluchtroute van Groningen naar het internationale vliegveld van Kopenhagen wordt luchthaven Eelde opeens verbonden met de rest van de wereld. Het kan wel eens de laatste strohalm zijn voor het noodlijdende vliegveld.

Vanaf deze week start de Sloveense vliegmaatschappij Adria met twee vluchten per dag naar het Deense Kopenhagen. Dat is het drukste vliegveld van Scandinavië, met vluchten naar bestemmingen over de hele wereld.

Bovendien is Adria onderdeel van Star Alliance, een van de grootste luchtvaartallianties ter wereld met leden als Lufthansa en United. Zo wordt het kleine Eelde opeens verbonden met steden als Moskou en New York.

Retourvluchten vanaf Groningen (prijzen 27-30 sept) Groningen  – Moskou € 381,70
Groningen – Boedapest € 233,49
Groningen – Singapore (losse boekingen) € 733,84
Groningen – New York (losse boekingen) €496,48

Grote problemen voor Eelde
De toekomst van Eelde is echter allerminst rooskleurig. Al jaren schrijft Eelde rode cijfers, ondanks meer dan 50 miljoen euro aan staatssteun. Het vluchtaanbod is karig, zeker nadat Ryanair zich terugtrok in 2014. Momenteel worden nog vluchten aangeboden naar het Poolse Gdansk (WizzAir), Londen (FlyBe) en het Turkse Antalya (ArkeFly).

Luchtvaartexperts vragen zich af of er in Noord-Nederland überhaupt genoeg mensen wonen om een vliegveld rendabel te maken. In 2015 vertrokken zo’n 180.000 passagiers vanaf Groningen. Ter vergelijking: vliegveld Eindhoven vervoerde afgelopen jaar 4,3 miljoen mensen. De populariteit van de luchthaven is wel iets gestegen en door de verbinding met Kopenhagen moeten die aantallen verder omhoog gaan: in eerste instantie met 30.000 passagiers per jaar.

Einde dreigt, als niet snel verbetering optreedt
Verbetering is hard nodig, want de belangrijkste aandeelhouders – de provincies Groningen en Drenthe – overwegen de stekker eruit te halen. Als er niets veranderd aan het huidige beleid komt het einde na 2018 in zicht, schrijft het Dagblad van het Noorden.

Binnen enkele weken komen de aandeelhouders met een onderzoek waarin alle mogelijke scenario’s worden bekeken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.