economie

Vanuit de parkeergarage even een foto van Promes op ‘Insta’ zetten

Door Servaas van der Laan - 09 september 2016

Steeds meer Nederlandse profvoetballers laten hun sociale media-accounts beheren door een bedrijf. Sietse de Jong (32) neemt met zijn bedrijf Meet the Players 20 profvoetballers onder zijn hoede.

‘Sorry dat het even duurde,’ zegt De Jong als hij vanuit de parkeergarage bij de receptie van het Elsevier-gebouw aankomt. De reden voor zijn minuscule vertraging was dat hij vanuit zijn auto nog even snel een foto van een koprollende Quincy Promes op diens ‘Insta‘ moest zetten. ‘Quincy zei tegen mij: dit is een toffe foto, zullen we hem zetten?’

” Sometimes they want to see my goal celebrations again.. ? ” #QP10 #training #funtimes

Een foto die is geplaatst door Quincy Promes (@qpromes) op

Altijd onderweg

Met zijn bedrijf Meet the Players beheert De Jong, samen met Marciano Bruma de sociale media voor 20 voetballers. Een kantoor hebben ze niet. Het posten doen ze thuis en vaak onderweg, in restaurants, hotels, of in een parkeergarage. ‘Het gaat om zo’n honderd posts per week. Dat is goed te doen.’

De Jong kwam op het idee voor zijn bedrijf toen hij als web designer in de muziekindustrie werkte. ‘Ik zag bij artiesten en deejays dat alles goed geregeld was. Ze hadden blauwe vinkjes, hun sociale media-accounts zagen er strak uit en ze deden veel aan interactie met hun fans. Ook bij grote voetballers als Cristiano Ronaldo, Zlatan en Wayne Rooney zag je dit al zo’n drie jaar geleden, maar bij de Nederlandse voetballers was het tot voor kort nog vrij zeldzaam.’

Marciano Bruma (l) en Sietse de Jong van Meet the Players (Haris, Chapter II)

Marciano Bruma (l) en Sietse de Jong van Meet the Players. Foto: Haris, Chapter II)

Bruma

De Jong kwam drie jaar geleden in contact met voetballer Jeffrey Bruma waarmee hij een pilot startte. ‘Jeffrey heeft het vervolgens heel goed gedaan bij PSV en het Nederlands elftal. Dat is ons geluk geweest.’

Dat Bruma niet zelf berichten op sociale media plaatst, werd eind vorig jaar ‘ontdekt’ door zijn fans toen op Facebook onder een vakantiefoto uit Dubai de locatie ‘Hilversum’ stond. Foutje van De Jong die het bericht inderdaad vanuit zijn huis in Hilversum plaatste: ‘Mijn vrienden zeiden opeens: het staat op Dumpert! Fouten kunnen gebeuren. Uiteindelijk hebben we er allemaal om gelachen, het heeft Jeffrey alleen maar meer volgers opgeleverd.’

bruma

Niet te veel privé, aub

Na de succesvolle pilot stroomden de voetballers langzaam binnen. Iedere speler in de Eredivisie betaalt het bedrijf 250 euro per maand voor hun diensten, voor buitenlandse competities is het bedrag 350 euro. Voor dat geld staat Meet the Players de spelers bij in hun uitingen op sociale media.

De Jong: ‘we beginnen met een analyse: hoe staan de social van de spelers er voor? Vervolgens bepalen we wat er beter kan. We vragen dan aan de spelers wat ze naar voren willen brengen, wat zij belangrijk vinden. De meeste voetballers zijn toch terughoudend over hun privé, maar ons doel, daarom heten we ook Meet the Players, is dat fans de spelers dieper leren kennen. Dat gaat bij de een wat makkelijker dan bij de ander.’

Kapotgemaakt bij VI

De klacht over voetballers die hun sociale media laten beheren is dat er vaak alleen maar professionele wedstrijdfoto’s worden geplaatst met een tekstje erbij. Sporters van andere disciplines laten meestal wat meer van zichzelf zien. Ook De Jong wil die kant graag op, maar stuit vaak op weerstand.

abbe
Lees hier het verhaal van Mathys van Abbedie hoofdzakelijk topsporters buiten het voetbal bijstaat bij hun uitingen op sociale media

‘Voetballers zijn anders dan Olympische sporters. Ze willen zich vooral op voetbal focussen, terwijl ze ook andere kanten hebben. Kenneth Vermeer kan bijvoorbeeld heel lekker koken. Het zou superleuk zijn als hij zijn Surinaamse gerechten zou posten op sociale media. Maar het is heel lastig om hem zover te krijgen. Je weet hoe voetballers maandagavond de grond in kunnen worden geboord bij Voetbal Inside. “Focus je op je herstel in plaats van dat je lekker staat te koken” hoor je dan.’

In luxe auto naar de training

Toch zijn er ook voetballers die juist te veel of niet de juiste dingen willen laten zien. ‘Sommige spelers zijn nog heel jong en denken dat ze er goed aan doen om te posten dat ze bijvoorbeeld in een luxe auto naar de training rijden. Zo’n speler is natuurlijk blij met die auto, maar als je er langer over nadenkt, is het misschien toch niet zo verstandig, zeker als je prestaties achterblijven. In Nederland moet je toch altijd een beetje nuchter blijven, ook als je veel geld hebt.’

Net als andere bekende Nederlanders krijgen ook voetballers veel over zich heen op internet. ‘We leren ze om niet te reageren, maar ook om de reacties niet te verwijderen of personen te blokken. Want dan laat je zien dat je er gevoelig voor bent. Je kunt beter reageren door met je voeten te spreken. Kijk maar naar Quincy Promes die veel over zich heen kreeg vanwege een stom filmpje uit het verleden. Nu hij topscorer in Rusland is en in Oranje speelt, verstomt die kritiek. En hij post regelmatig, op een gegeven moment stoppen ze er dan vanzelf mee.’ 

Mijn haar zit niet goed

Neemt Meet the Players het werk op sociale media volledig uit handen van hun voetballers? ‘Dat verschilt,’ zegt De Jong, ‘een aantal laat echt alles door ons doen, maar dan wordt er voor een post altijd wel even overlegd. Het is belangrijk dat de berichten authentiek blijven. Het grappige is ook dat sommige spelers die niets met sociale media hebben wel ijdel zijn en een bepaalde foto veto’en omdat hun haar niet goed zit.’

‘Andere spelers doen juist veel zelf. Spelers als Promes en Eljero Elia pakken direct na een wedstrijd in de kleedkamer hun telefoon om een foto uit te zoeken die ze op Instagram kunnen zetten. Zij willen gewoon wat hulp erbij, om zeker te weten dat ze geen fouten maken. Ze vinden het fijn dat er altijd twee of drie mensen meekijken.’

Met Elia gaat De Jong binnenkort korte filmpjes opnemen die op Instagram worden geplaatst. ‘Bijvoorbeeld dat hij vlak voor de wedstrijd zijn shirt aantrekt. Dat is ter afwisseling van de foto’s. Uiteindelijk is het de bedoeling dat fans continu hun favoriete speler vanuit huis kunnen volgen. Dat is de ultieme fanbeleving 2.0.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.