economie

Vliegende auto’s? Uber denkt dat het de toekomst is

Door Emile Kossen - 27 oktober 2016

Het doet aan als een science fiction serie, maar taxibedrijf Uber gelooft dat het binnen tien jaar werkelijkheid wordt: een systeem van vliegende auto’s, die definitief een einde zouden maken aan files.

In een paar minuten vliegen van San Jose naar San Francisco, normaal een ritje van zo’n twee uur. Niet meer stapvoets rijden door drukke steden, maar er simpelweg overheen vliegen. Het klinkt als een scene uit de Jetsons. Toch is dat hoe het hoofd productie van Uber, Jeff Holden hun nieuwe manier van vervoer uitlegt, in een blog op de Amerikaanse site Medium.com.

On demand luchtvaart heeft de potentie om stedelijke mobiliteit ingrijpend te verbeteren, en om mensen veel tijd terug te geven die ze nu kwijt zijn aan woon-werkverkeer,’ schrijft Holden Uber heeft een netwerk van kleine elektrische ‘taxi’s’ met propellers voor ogen, die opstijgen en landen op helipads.

Technologisch best mogelijk, alleen qua regelgeving…
Uber, dat in het Amerikaanse Pittsburgh experimenteert met zelfrijdende auto’s, denkt dat de eerste drones binnen vijf jaar beschikbaar zullen zijn. Binnen tien jaar moet het mogelijk moet worden voor consumenten om een vliegende auto te bestellen. De technologie die Holden beschrijft, is al deels beschikbaar en wordt momenteel uitgewerkt door bedrijven als Joby Aviation en Zee.auro. Die bedrijven hebben al prototypes ontwikkeld van vliegtuigjes voor het vervoeren van mensen.

De wettelijke kwesties rond vliegende auto’s zullen voor veel meer problemen zorgen, schrijft Forbes. Er bestaat nog geen regelgeving voor burgerluchtvaart, en eerst zal moeten worden aangetoond dat laagvliegende voertuigen veilig kunnen functioneren in stedelijke omgevingen. Zou zou er een systeem moeten komen dat het verkeer in goede banen leidt.

Uber geeft toe dat er nog hard moet worden gewerkt, ook aan de vliegtuigen zelf. Zo moeten batterijen veel sterker worden, moet geluidsoverlast van de minivliegtuigen worden beperkt en moet er worden nagedacht over wie de vliegtuigen eigenlijk moeten gaan besturen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.