economie

Zweden zet zinnen op EU-verbod op diesel- en benzineauto’s

Door Emile Kossen - 23 oktober 2016

De Zweedse regering is een groot voorstander van een verbod op diesel- en benzineauto’s. Maar, zo zegt de verantwoordelijke milieuminister, het werkt alleen als de hele Europese Unie meedoet.

Er lijkt steeds meer steun te komen voor een verbod op auto’s die te vervuilend zouden zijn. Zo nam Noorwegen al het besluit dat vanaf 2025 alleen nog maar elektrische personenauto’s mogen worden verkocht. En ook binnen EU-lidstaten wordt de discussie steeds serieuzer gevoerd: het Duitse parlement nam recentelijk een niet-bindende resolutie aan met dezelfde strekking: vanaf 2030 wil Duitsland overgaan tot de verkoop van enkel emissievrije auto’s.

Goed signaal richting autofabrikanten
De Zweedse minister van Milieu, Isabella Lövin, noemt het Duitse plan ‘een zeer interessant voorstel’. ‘Maar als we het willen invoeren, moet er wel een EU-brede ban [op vervuilende auto’s]  komen. Dat zou pas een goed signaal zijn richting de autofabrikanten, om over te stappen,’ zegt ze in Aftonbladet.

Ze vervolgt dat ze ‘niet voor niets’ milieuminister is. ‘Ik zie geen andere weg dan auto’s die fossiele brandstoffen gebruiken, weg te faseren en er geschiedenis van te maken.’

Zweedse minister denkt steun te vinden in Nederland
Lövin denkt dat er steun is voor een gezamenlijk plan om diesel- en benzineauto’s te verbieden, en noemt daarbij Duitsland en Nederland. In ons land werd in maart een omstreden motie van de PvdA aangenomen door de Tweede Kamer, waarin minister Henk Kamp (VVD) wordt opgeroepen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren.

Er wordt gesproken over ‘een streven’ om over tien jaar alleen maar ‘emissieloze (nieuwe) auto’s’ te verkopen, maar Kamp zei destijds al niet te zullen luisteren naar de motie. Volgens het Energieakkoord kan er van een mogelijk verbod op verkoop van benzineauto’s pas na 2035 sprake zijn.

In 2015 werden meer dan 145.000 elektrische auto’s en plug-in hybrides verkocht in de EU. Dat klinkt als een hoop, maar is het een klein deel van de totale autoverkoop: 13,7 miljoen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.