economie

Toch betalen om in Duitsland te rijden: dit moet u weten over tolplan

Door Emile Kossen - 04 november 2016

Het omstreden plan van de Duitse regering om tol in te voeren op snelwegen lijkt op goedkeuring te kunnen rekenen van de Europese Commissie. Ook Nederlandse weggebruikers moeten in dat geval tol gaan betalen.

Het Duitse parlement ging al in 2015 akkoord met het plan om tol te gaan heffen op snelwegen, maar stuitte daarna op fel verzet van onder meer de Europese Commissie. Volgens Brussel zou het plan discriminerend zijn, omdat Duitse weggebruikers zouden worden gecompenseerd voor de tolkosten. Buitenlandse bestuurders zouden wel het volle pond moeten betalen, tot frustratie van ook de Nederlandse regering.

Elke keer betalen om Duitse wegen te gebruiken
De Europese Commissie stapte naar het EU-Hof van Justitie, maar Jean-Claude Juncker besloot om ook onderhandelingen te starten met de Duitse regering. Donderdagavond gaven beide kanten aan dat er ‘verregaande vooruitgang’ is en dat een akkoord nabij is.

Om Brussel tegemoet te komen zal het tarief voor buitenlanders iets worden verlaagd, en wordt de compensatieregeling voor Duitse weggebruikers aangepast. De Duitse minister Alexander Dobrindt (CSU) zei dat er later deze maand een officieel akkoord moet liggen.

Voor Nederlandse forenzen en vakantiegangers – al dan niet op doorreis naar Zwitserland, Oostenrijk en Italië – zal een rit op de Duitse Autobahn dus geld gaan kosten. Bronnen in Brussel vertellen tegen Politico dat buitenlanders in het vervolg speciale dagvignetten moeten aanschaffen om toegang te krijgen tot het Duitse autonetwerk. De prijs zou rond 2,50 euro moeten liggen: wegen die dichtbij de grens liggen, worden uitgesloten.

‘Graat in de keel’
Rutte noemde de tolheffing eerder ‘een graat in de keel’ en beloofde tegen het plan te blijven strijden. Ook de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, beide grenzend aan Nederland, waren kritisch. Ze vrezen een flinke terugloop van het aantal Nederlanders met de invoering van ‘entreegeld’.

Het is niet duidelijk wanneer de tolheffing precies in zal gaan. De aangepaste wet – waarmee elk jaar 500 miljoen euro moet worden verdiend – zal eerst opnieuw moeten worden goedgekeurd door het Duitse parlement.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.