economie

Protest tegen Duits tolplan: waar moet u straks betalen?

Door Emile Kossen - 22 november 2016

De Duitse regering komt Nederland deels tegemoet na klachten over het plan om tol te gaan heffen. Burgemeesters in de grensregio’s blijven tegen en protesteerden dinsdag, in de hoop het voorstel verder te vertragen.

Het Duitse parlement ging al in 2015 akkoord met het plan om tol te gaan heffen op snelwegen, maar stuitte op fel verzet van de Europese Commissie omdat in feite alleen buitenlandse weggebruikers zouden gaan betalen. Brussel besloot begin november echter, na onderhandelingen met de Duitsers, toch niet naar het Europese Hof van Justitie te stappen. Daardoor ligt de weg open voor het tolplan, tot ontsteltenis van de Nederlandse regering.

Duitsland is ons land wel deels tegemoet gekomen, zo blijkt uit een brief van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) aan de Kamer. Schultz schrijft dat Nederlandse weggebruikers alleen op Duitse snelwegen tol moeten gaan betalen, terwijl regionale wegen zijn uitgezonderd. Zo wordt ‘het regionale verkeer in de grensregio’s enigszins ontzien’.

Zo werkt het, tolheffing in Duitsland
Nederlandse automobilisten moeten straks een vignet aanschaffen om de autobahn te gebruiken, voor tien dagen, twee maanden of een heel jaar. Dat eerste vignet zou een paar euro moeten kosten, een vignet van een jaar 130 euro.

Protesten in grensregio’s
Dat is niet voldoende voor de burgemeesters van Oldenzaal, Losser en Dinkelland, die dinsdag met collega’s uit drie Duitse grensgemeentes protesteerden bij de A1. Ze balen ervan dat het plan veel geld gaat kosten voor inwoners van de streek en vrezen voor nadelige economische effecten. ‘Het gevolg kan bijvoorbeeld zijn dat werkloze Nederlanders niet meer op zoek gaan naar een baan in Duitsland door de tol,’ zegt burgemeester van Oldenzaal Theo Schouten.

Ook de ANWB sprak zich dinsdag nogmaals kritisch uit over het tolplan. In een brief aan de Sloveense eurocommissaris Violeta Bulc vraagt ANWB-topman Frits van Bruggen om de strijd tegen het plan niet op te geven. De regering wil geen standpunt innemen, totdat alle details bekend zijn.

Het is niet duidelijk wanneer de tolheffing precies in zal gaan. De aangepaste wet – waarmee elk jaar 500 miljoen euro moet worden verdiend – zal eerst opnieuw moeten worden goedgekeurd door het Duitse parlement. Mogelijk wordt dat over de verkiezingen getild.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.