economie

Waarom Unilever merken als Blue Band en Becel afstoot

Door Bauke Schram - 06 april 2017

Unilever, de Brits-Nederlandse levensmiddelengigant, wil af van zijn margarinedivisie. Daaronder vallen bekende merken als Blue Band en Becel.

Unilever presenteert donderdag de uitkomst van een intern onderzoek. De afgelopen weken is het bedrijf onder druk gezet door aandeelhouders die een hoger rendement eisen. De verkoop van de margarinetak is onderdeel van de strategie die is ontwikkeld na het overnamebod van Kraft Heinz ter waarde van 134 miljard euro.

Nieuwe strategie

Kraft Heinz trok het bod uiteindelijk in. Het bod zorgde ervoor dat de druk op het bestuur van Unilever werd verhoogd. De verkoop van margarineproducten staat al jaren onder druk.

Beleggers hopen al langer op de verkoop van de margarinedivisie. Unilever vormde enkele jaren terug wel de aparte divisie Baking, Cooking & Spreads, waarin de margarinemerken zitten, maar verkoop van die divisie of delen ervan bleef uit.

Unilever kondigde donderdag ook aan de bezuinigingen op te voeren. Tussen 2017 en 2019 wordt 6 miljard euro bespaard; eerder was een bedrag van 4 miljard toegezegd.

Focus op aandeelhouders

Zo moet de winst omhoog, zoals aandeelhouders willen. Die krijgen ook meer dividend. CEO Paul Polman kondigde aan voor 5 miljard euro eigen aandelen van Unilever in te kopen.

Unilever geeft al jaren prioriteit aan producten voor persoonlijke verzorging, zoals shampoos en tandpasta, niet zozeer aan voedingsmiddelen. De vraag naar deze producten groeit sneller en de winstmarges zijn hoger.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.