economie

Pakkenmerk SuitSupply lanceert vrouwenlijn

Door Fleuriëtte van de Velde - 30 mei 2017

Wekelijks ontvangt het Nederlandse mannenmodemerk SuitSupply, bekend van de pakken, gemiddeld een paar honderd mails van vrouwen met de vraag of ze niet ook pakken voor vrouwen kunnen maken. Na ruim twee jaar voorbereiding worden zij nu op hun wenken bediend: de eerste vrouwencollectie is te koop. Als zelfstandig merk, – Suistudio – in eigen winkels en via een aparte, afgelopen week gelanceerde site.

Meer nieuws, elke dag in je inbox? Meld je aan voor Elseviers nieuwsbrief >>

De collectie van Suistudio (spreek uit: soe-studio) is ‘niet allesomvattend’, maar ‘onderscheidend in de breedte’, zegt CEO en oprichter Fokke de Jong. ‘We gebruiken net als voor de kleding van SuitSupply kwalitatief goede stoffen.’ Naast pakken gaat het vooral om blouses, broeken, jurken en jumpsuits ‘met een zakelijk karakter’.

Borstomvang

Verder denkt De Jong zich te onderscheiden door een goede pasvorm. Veel vrouwen vinden confectiejasjes niet fijn zitten. Dat komt omdat zij fysiek veel uiteenlopender maten hebben dan mannen. Denk alleen al aan de borstomvang. ‘We hebben heel lang allerlei soorten vrouwen de jasjes, en de rest van de kleding, laten testen en telkens zei iedereen dat de kleding zo lekker zat.’

Mannenmerken die een vrouwencollectie beginnen, zijn daarin doorgaans maar weinig succesvol. Eind vorig jaar maakte Hugo Boss bekend dat het de focus terugbrengt naar de mannenlijn. Tijdens de New York Fashion Week wordt de mannencollectie wel, maar de vrouwencollectie niet gepresenteerd.

De Jong erkent dat het lastig is vanuit een mannenmerk een vrouwenlijn te beginnen. ‘Daarom kozen we voor een apart merk, met een eigen naam, eigen ontwerpers en een eigen website.’

Paskamers

Mannelijke klanten van SuitSupply hoeven niet bang te zijn dat de pashokken in ‘hun’ winkels opeens massaal worden bezet door vrouwen. ‘We wilden niet dat de Suitsupplywinkels dameswinkels zouden worden.’ Suistudio heeft eigen winkels. Na een vestiging in Shanghai, die nu een paar maanden open is, en die volgens De Jong goed loopt, en een studio in New York, is er sinds vorige week ook een kleine winkel in Amsterdam Zuid.

Plannen voor nieuwe winkels zijn er niet. ‘Er is geen vasto mlijnde strategie. Waarschijnlijk komen er een paar winkels in Nederland. Maar we hebben geen haast.’ De Jong verwacht overigens dat de meeste verkopen via de website komen. ‘Vrouwen shoppen nog meer online dan mannen.’

SuitSupply timmert internationaal flink aan de weg. Het bedrijf opent de ene na de andere winkel in voornamelijk Amerika en Azië en heeft nu zo’n 80 winkels wereldwijd. Afgelopen jaar bedroeg de omzet zo’n 210 miljoen euro, tegen 173 miljoen euro in 2015.

Foto’s: SuiStudio/ Carli Hermes

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.