Europese Unie

EU doet onderzoek naar handelen Nike en Hello Kitty

Door Bauke Schram - 14 juni 2017

De Europese Commissie gaat het licensing- en distributiebeleid van drie bedrijven onderzoeken. De Deense eurocommissaris Margrethe Vestager (mededinging) kondigde woensdag aan dat Nike, Universal Studios en Sanrio – het bedrijf achter de spullen van het merk Hello Kitty – worden onderzocht.

Mogelijk beperken de bedrijven de mogelijkheden van online verkoop in verschillende landen. Vestager acht het mogelijk dat de bedrijven ‘consumenten toegang weigeren tot een breder keuzeaanbod en deals in de interne markt.’

Interview: diensteneconomieën zoals ­Nederland zijn de dupe als EU haar zin krijgt, waarschuwt hoog­leraar Van den Hurk

Minions en Hello Kitty

Het gaat om de licenties en de distributie van merchandise-producten, waarop afbeeldingen staan van merken die onder deze bedrijven vallen. Terecht stelt de Commissie dat het gaat om een aantal van de meest bekende merken van de wereld.

Dit betreft sportkleding met het Nike-logo en producten waarop Hello Kitty-personages zijn afgebeeld. Onder Universal Studios vallen onder meer de merken van Jurrassic Park, Fast and the Furious en bijvoorbeeld de razend populaire Minions van de film Despicable me (Verschrikkelijke ikke).

Vestager achter Amerikaanse bedrijven aan

Voor gebruik van de afbeeldingen en logo’s van deze merken zijn vergunningen verplicht. Uit het onderzoek moet blijken of de bedrijven de concurrentieregels van de Europese Unie hebben overtreden door vergunninghouders beperkingen op te leggen op het gebied van online verkoop of verkoop in andere landen. De consument zou daar de dupe van kunnen zijn.

Na het onderzoek naar Apple in Ierland, waarna het techbedrijf een naheffing van 13 miljard euro moest betalen, beloofde Vestager achter Amerikaanse bedrijven aan te gaan. Ze wil vooral een einde maken aan ‘onrechtmatige en ongewenste’ staatssteun, die landen verlenen door belastingdeals te sluiten met bedrijven. Door lagere belastingen aan te bieden kunnen bedrijven voor banen en een economische boost zorgen als zij zich vestigen in een bepaald land.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.