Consumentenrecht

ACM scherpt regels voor informatienummers aan

Door Jasper Meeuwissen - 07 december 2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) scherpt de regels voor betaalde informatienummers verder aan. Het gaat met name om doorschakeldiensten die consumenten verleiden via hen te bellen en hoge kosten rekenen.

Aanleiding voor de nieuwe regels is de onophoudelijke stroom aan vragen en klachten over deze dure doorschakelservices en betaaldiensten. De aangescherpte regels gelden voor 0900-, 0906- en 0909-nummers.

Vrijwel elke organisatie heeft een informatienummer. Daarmee kunnen consumenten gratis of tegen een laag tarief bellen. De doorschakeldiensten proberen consumenten te verleiden via hen te bellen. Zij kopen advertentieruimte in bij zoekmachines en waarmee ze hoog verschijnen in de zoekresultaten. Voorheen kon het dan gebeuren dat een consument via een doorschakeldienst belde en dan 90 cent per minuut moest betalen, zonder dat hij zich daarvan bewust was.

Maximaal 1,60 euro per gesprek

Houders van een informatienummer moeten voortaan aan het begin duidelijk maken wie zij zijn en aangeven wat de voornaamste kenmerken zijn van hun dienst. Een doorschakelservice of betaaldienst met een tarief per minuut mag voortaan niet meer worden aangeboden met een 0900- of 0909-nummer.

Als een doorschakelservice of betaaldienst wel via een 0900- of 0909-nummer wil werken, dan mag deze een maximaal bedrag van 1,60 euro per gesprek rekenen. 0906-nummers zijn over het algemeen bedoeld voor erotische gesprekken en voor deze nummers geldt geen maximumtarief.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.