Europese Unie

Europees Hof: Uber moet taxivergunning afnemen

Door Elif Isitman - 20 december 2017

Een tegenslag voor taxi-app Uber. Het bedrijf wordt door het Europees Hof van Justitie aangemerkt als een transportbedrijf, en geen digitale bemiddelingsdienst.

Dat betekent dat chauffeurs die met het Amerikaanse bedrijf in zee gaan kunnen worden verplicht een taxivergunning aan te vragen, volgens nationale regels.

Het Hof in Luxemburg volgt daarmee het oordeel van advocaat-generaal Maciej Szpuna uit mei. Volgens het Hof organiseert en beheert Uber een systeem voor vervoer op aanvraag. Ook hebben chauffeurs zonder dat platform geen werk. Beide elementen zijn reden voor het hof om het als meer dan een digitale dienst te zien: het systeem is namelijk ‘onlosmakelijk verbonden met een vervoersdienst’, aldus het Hof.

Bindend besluit, zonder mogelijkheid voor hoger beroep

De bemiddeling die het bedrijf levert tussen klant en taxichauffeur valt daarom niet onder de Europese wetgeving voor het vrij verrichten van diensten of elektronische handel, maar onder het vervoersbeleid, waardoor de bevoegdheid nu bij de lidstaten van de Europese Unie (EU) ligt.

Het is dus aan hen om de voorwaarden vast te stellen. Het oordeel is opmerkelijk: in 2016 stelde de Europese Commissie nog dat Uber te hard wordt aangepakt. Ook pleitte de Commissie voor het harmoniseren van de taxiwetten in de lidstaten. Het besluit is bindend, en er kan niet tegen in hoger beroep worden gegaan.

 

Uber ziet zichzelf wel als informatiedienst, maar liet in mei weten dat het in de meeste EU-landen al wordt behandeld als een transportbedrijf, en er dus in die gevallen niet veel verandert. Zo ook in Nederland. ‘echter, miljoenen Europeanen kunnen nog altijd geen gebruik maken van diensten zoals de onze,’ aldus een woordvoerder van Uber.

 

Boze taxichauffeurs spanden zaak aan

De zaak werd in 2014 aangespannen door boze taxichauffeurs uit Barcelona, die een klacht hadden ingediend over oneerlijke concurrentie door Uberpop, waarbij in principe iedereen met een auto ritjes kon verzorgen. Oneerlijke concurrentie, vonden de taxichauffeurs: de Uber-chauffeurs hoeven zich niet aan taxiregels te houden terwijl zij wel taxidiensten verlenen. Ook zouden ze te weinig belasting betalen. Uberpop werd in december 2014 verboden: sindsdien moeten chauffeurs bij Uber aan meer eisen voldoen.

De taxiservice biedt zijn klanten drie klasses: Economy, Premium en Toegankelijkheid. ‘Economy’ staat voor simpele, ‘Premium’ voor luxe auto’s. Bij ‘Toegankelijkheid’ zijn kinderstoeltjes aanwezig of kan een mindervalide persoon meereizen. Daarnaast is er de Carpool-categorie, waarbij meerdere mensen een taxi delen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.