Wessanen

Biologische markt zorgt voor grote successen

Door Liesbeth Wytzes - 20 april 2018

Van lelijk eendje naar high quality fonds? Een flinke prestatie. Wessanen, uit 1765 en daarmee een van de oudste bedrijven van Nederland, kreeg het voor elkaar. Het bedrijf kwakkelde lang, maar heeft zich de laatste jaren toegelegd op de productie en verkoop van louter biologisch en duurzaam voedsel. Dat is een kleine markt, maar wel een groeimarkt.

Lees nu het hele verhaal: Geen kroketje meer bij Wessanen

Wessanen heeft de tijdgeest dus goed aangevoeld, en het helpt natuurlijk ook als de baas van het bedrijf, de Fransman Christophe Barnouin, ervan overtuigd is dat biologisch voedsel beter is dan conventioneel voedsel. ‘Bij Christophe komt het echt uit zijn hart.’

Inmiddels heeft Wessanen acht fabrieken waar nieuwe producten worden ontwikkeld: organische thee en koffie, vleesvervangers, ontbijtgranen, en een boerderij in Italië waar spelt wordt verbouwd en zonnebloemen voor de olie. De CEO probeert alle nieuwe producten zelf en laat weten wanneer iets hem niet bevalt. ‘Als wij het niet lekker vinden of graag eten, dan denken we niet dat andere mensen het gaan kopen.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.