Luchtvaart Premium Corner

Air France-KLM: de Fransen zien ze vliegen

Door Michiel Dijkstra - 04 mei 2018

Personeel van Air France joeg er met staken al bijna 300 miljoen euro doorheen. Ook KLM loopt daardoor averij op, maar kan niets doen.

KLM is ooit met Air France in zee gegaan om sterker te staan in de in rap tempo consoliderende luchtvaartwereld. Dat argument geldt nog steeds, zegt Pieter Elbers, CEO van KLM, eind 2016 tegen Elsevier Weekblad. ‘KLM heeft tweehonderd vliegtuigen, het Amerikaanse Delta Airlines dertienhonderd. Als je een goede onderhandelingspositie wilt hebben, moet je massa hebben.’ Tegelijk, voegt Elbers toe, betekent dit niet dat alles maar van partner Air France moet worden geaccepteerd.

Je vraagt je af wanneer de grens is bereikt. Want bij de Fransen is het opnieuw bal. Het personeel staakte dit jaar al elf dagen voor meer loon. Dit kostte het bedrijf tot dusver bijna 300 miljoen euro, meer dan de helft van de winst die Air France in 2017 boekte: 588 miljoen euro. KLM, dat eenderde kleiner is, maakte 910 miljoen euro winst.

De vakbonden willen er 6 procent bij

In reactie op de staking verhoogde het bestuur van Air France zijn bod: van 1 naar 2 procent loonsverhoging dit jaar. Niet goed genoeg, vonden de bonden. Zij willen er dit jaar 6 procent bij. Eind april kondigden ze aan nog vier dagen langer te gaan staken.

Terwijl het personeel het echt niet slecht heeft. Gemiddeld verdient een piloot bij Air France 201.000 euro per jaar, flink meer dan het gemiddelde salaris van 175.000 euro van KLM-gezagvoerders.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.