Webwinkels Premium Corner

‘Bol.com gaat komst Amazon niet overleven’

Door Servaas van der Laan - 25 juni 2018

Ondernemer Rishi Kartaram (45) verkocht computerspellen, maar besefte dat dit verdienmodel eindig is. Hij gooide het roer volledig om en verdient nu geld met slimme data.

Wie in tijden van digitalisering zijn geld verdient met een fysiek offlineproduct, komt op een zeker moment in de problemen. Dat wordt het kodakmoment genoemd, een verwijzing naar de Amerikaanse fotocamerafabrikant die de opkomst van digitale fotografie onderschatte.

‘Ik wist dat ik moest veranderen’

Dat moment wilde de Rotterdamse ondernemer Rishi Kartaram voor zijn met zijn bedrijf Gameworld. Kartaram begon 26 jaar geleden met 1.000 gulden (zo’n 450 euro) op zijn zolderkamer met de verkoop van tien verschillende videospelletjes. Hij groeide mee met de game-industrie en werd een van de grootste gamedistributeurs van Nederland, met ruim driehonderd­duizend spellen op voorraad in een loods in Capelle aan den IJssel en een omzet van tientallen miljoenen euro’s.

Wie is Rishi Kartaram?

In 1973 geboren in Paramaribo, Suriname. Studeerde economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Is sinds 1992 directeur van game-distributeur Gameworld. Richtte in 2015 Jeffcommerce op, een bigdataplatform voor distributeurs. Actief in Europa, maar bezig met uitbreiding naar India en het Midden-Oosten.

Het roer radicaal om

Drie jaar geleden besefte Kartaram dat zijn verdienmodel eindig is en nam een dapper besluit. Hij gooide de boel radicaal om. ‘Ondanks het succes wist ik: gaming gaat ­digitaal. Dat is een kwestie van tijd. Ik wist dat ik moest veranderen.’ Nu bestaat zijn omzet voor een kwart uit opbrengsten uit games. Kartaram verdient zijn geld hoofdzakelijk met slimme software waarmee hij een schakel vormt tussen webwinkels en ­leveranciers. Zelfs het grote e-commerce­bedrijf Amazon, dat het liefst alles zelf doet, maakt gebruik van Kartarams diensten. De Rotterdammer noemde zijn nieuwe bedrijf Jeffcommerce. Jeff staat voor Just Easy Forecasting Fulfillment, maar dat het ook de voornaam is van Amazonbaas Bezos, is geen toeval.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.