Luchtvaart Premium Corner

Kan KLM zonder Air France overleven?

Door Michiel Dijkstra - 06 juni 2018

KLM lijdt onder de stakingen bij Air France, de bedrijfsculturen schuren. En toch is KLM bij zijn Franse partner waarschijnlijk het beste af: zonder zou de luchtvaartmaatschappij nooit zo groot zijn. ‘KLM alleen? Dat redt het bedrijf niet.’ De toekomst van KLM in drie scenario’s.

Het aftellen is begonnen. Op 7 oktober 2019, dus over een jaar en vier maanden, bestaat de KLM honderd jaar. De oudste vliegmaatschappij ter wereld die nog onder haar eigen naam opereert – al is zij niet meer zelfstandig.

Hoe KLM die mijlpaal gaat halen, is hoogst onzeker. Pieter Elbers, CEO van het Nederlandse deel van Air France-KLM, stelde daar de afgelopen jaren orde op zaken: omzet en winst van KLM lopen gestaag op. Maar het Franse deel kwakkelt, en wordt geteisterd door stakingen.

KLM is Nederlands trots

Vanwege de staking dit voorjaar over een niet ingewilligde looneis – de derde staking in vier jaar tijd – stapte de topman van het concern Jean-Marc Janaillac in mei op. Op de respectabele leeftijd van ruim 98,5 jaar lijkt KLM gereduceerd tot een figurant in de bizarre wapenwedloop tussen Air France en haar personeel.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.