Sociale media

Stagnerend Facebook tolereert antisemitische berichten

Door Michiel Bartelds - 27 juli 2018

Het sociale mediabedrijf Facebook beleeft een zware week. Gisteren leidde het een beursverlies van 120 miljard dollar, nadat het aandeel van het bedrijf 19 procent in waarde daalde. Vandaag werd bekend dat Facebook berichten met Holocaustontkenning of andere antisemitische strekking niet verwijdert.

Nooit eerder verloor een Amerikaans bedrijf binnen één dag zo veel beurswaarde. Het verlies lijkt een reactie van beleggers op de onlangs gepubliceerde kwartaalcijfers. Die waren niet uitzonderlijk slecht, maar wel lager dan analisten verwachtten.

Elsevier Weekblad
beantwoordde eerder 22 vragen over uw privacy op Facebook 

Facebook cybercrime privacy

Cambridge Analytica-schandaal zorgt voor imagoschade

De toelichting van financieel bestuurder David Wehner baarde vooral zorgen. Volgens hem daalde de omzet uit advertenties in Europa meer dan in andere werelddelen, als gevolg van de nieuwe Europese privacywetgeving. Ook zei Wehner dat de omzet van Facebook naar verwachting de rest van het jaar alleen maar verder zal dalen.

Lees het commentaar van Jelte Wiersma over de strijd van de Europese Unie tegen Facebook 

Bij eerdere dalingen van het aandeel van Facebook, daalden andere tech-giganten (zoals Amazon, Apple en Netflix) vaak mee. Daar is nu geen sprake van. Beleggers beginnen onderscheid te maken en Facebook trekt aan het kortste eind. Het schandaal dat zich dit voorjaar afspeelde rond het bedrijf Cambridge Analytica, dat data van Facebook-profielen gebruikte voor politieke campagnes, lijkt Facebook nu definitieve imagoschade te hebben bezorgd.

‘Holocaustontkenning is per definitie antisemitisch’

De Britse krant The Times berichtte vandaag dat Facebook antisemitische berichten en pagina’s gewijd aan Holocaust0ntkenning niet markeert als haatzaaiing. De Amerikaanse uitgeverij Castle Hill Publishers kon op Facebook ongestoord de serie Holocaust Handbooks promoten, terwijl die boeken eerder op verkoopsite Amazon werden verboden.

Ook liet Facebook verschillende antisemitische spotprenten en fotoberichten staan, terwijl hiervan wel melding was gemaakt. Een fanpagina gewijd aan David Irving, de Britse historicus over wiens Holocaustontkenning de film Denial werd gemaakt, kreeg meer dan 8.000 likes. Volgens Facebook zijn pagina’s over Holocaustontkenning lastiger te verwijderen omdat ze volgens de richtlijnen van Facebook vallen onder vrijheid van meningsuiting.

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, zei in een interview met The Guardian op 19 juli dat ook hij Holocaustontkenners ‘zwaar beledigend’ vindt, maar dat dat niet betekent dat Facebook hun berichten en pagina’s uit de lucht moet halen. ‘Soms zitten mensen fout. Maar het is de realiteit dat ook ik wel eens fout zit als ik spreek in het openbaar.’

Dave Rich, bestuurslid van Community Security Trust, een organisatie met het doel de Britse Joden te beschermen tegen antisemitisme, zegt in The Times echter dat Holocaustontkenning per definitie antisemitisch is. ‘Holocaustontkenning is geen onjuiste mening of een alternatieve geschiedenis – het doel ervan is om haat te zaaien tegen Joden door te beweren dat zij deel uitmaken van een complot.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.