Privacy

Facebook betaalde om te spioneren

Door Webredactie - 30 januari 2019

Facebook ligt opnieuw onder vuur. Het zou jongeren hebben betaald om toegang te krijgen tot hun hele digitale leven.

Waarvan wordt Facebook beschuldigd?

Dat Facebook veel van je weet en wil weten, is bekend. Het sociale netwerk verdient geld met het koppelen van jouw gegevens aan adverteerders zodat aan jou de juiste advertenties kunnen worden getoond – de advertenties waarop jij vermoedelijk zal gaan klikken.

Volgens de website Techcrunch is Facebook nog een stapje verder gegaan. Het bedrijf betaalde geld aan gebruikers om de app Facebook Research op hun telefoon te zetten. Met die app kon Facebook het hele digitale hebben en houwen van de gebruiker in de gaten houden.

Hoe werkte dat?

Wat weet Facebook eigenlijk allemaal van zijn gebruikers? Elsevier Weekblad zette op een rijtje hoe Facebook omgaat met uw privacy.

De app zorgde ervoor dat al het internetverkeer van een gebruiker via de servers van Facebook ging lopen. Daarvoor gebruikte Facebook een zogenaamde VPN-service. Zo kon Facebook precies zien welke apps zijn gebruikt, welke websites zijn bekeken en op welke momenten iemand aan het surfen was. Maar ook welke video’s zijn gedeeld en wat de inhoud was van e-mails die zijn verstuurd.

Hoeveel is betaald?

Facebook betaalde omgerekend maximaal 17,50 euro per maand aan gebruikers van de app. Er zijn personen tussen de 13 en 35 jaar benaderd. Het project startte in 2016.

Minderjarigen moesten wel toestemming vragen aan hun ouders om mee te mogen doen. Volgens Facebook was minder dan 5 procent van de deelnemers minderjarig.

En nu?

Na de publicatie van Techcrunch heeft Facebook de app voor Apple ingetrokken. Volgens Apple was de app in strijd met de voorwaarden van Apple. Voor Android bestaat de app nog wel.

Facebook zelf bevestigt het bestaan van het project maar claimt dat het niet bedoeld is om gebruikers te bespioneren. Het bedrijf zegt in een verklaring tegen de Amerikaanse nieuwszender CNBC dat de data zijn gebruikt om de Facebook-diensten te verbeteren. Facebook wilde met de data inzicht krijgen in hoe mensen hun mobiele telefoon gebruiken. Volgens het bedrijf zijn de data niet gedeeld met andere instanties.

Facebook ligt al langer onder vuur wegens het gebruik van privégegevens. Vorig jaar bleek het bedrijf Cambridge Analytica een database met gegevens van 87 miljoen Facebook-gebruikers te hebben benut om advertenties te plaatsen waarmee gebruikers zijn beïnvloed bij de laatste Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Enkele dagen geleden bleek dat veel Nederlanders inmiddels gestopt zijn met Facebook. Het zou gaan om een afname van 6 procent van de Nederlandse gebruikers: 640.000 mensen. Gebrek aan vertrouwen in Facebook zou het belangrijkste argument zijn om te stoppen met het sociale netwerk.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.