economie

TomTom ziet omzet weer groeien

Door ANP - 09 februari 2016

AMSTERDAM (ANP) – TomTom heeft zijn omzet in 2015 voor het eerst in vijf jaar zien groeien en verwacht die lijn dit jaar door te kunnen trekken. Dat meldde het navigatiebedrijf dinsdag.

TomTom zag de omzet vorig kwartaal met 9 procent oplopen naar 282,5 miljoen euro. Voor heel het jaar kwamen de opbrengsten daarmee uit op 1 miljard euro. Dat is 6 procent meer dan in 2014. Een nettowinst van 21 miljoen euro in het laatste kwartaal kon niet voorkomen dat de winst over het hele jaar met een vijfde afnam, naar 18 miljoen euro.

De winst werd vooral gedrukt door negatieve wisselkoerseffecten. Samen met de toename van de investeringen zorgden die effecten ervoor dat het bedrijfsresultaat (ebit) in 2015 afnam tot 0,6 miljoen euro, tegen 21 miljoen euro vorig jaar. In het vierde kwartaal werd net quitte gespeeld, waarmee de ebit aanzienlijk lager uitviel dan analisten voorspelden.

Wagenparkbeheer

Het bedrijf, dat groot werd met zijn navigatiekastjes, haalt nog steeds ruim 60 procent van de omzet uit de consumentenmarkt. Die opbrengsten namen vorig jaar met 1 procent toe. De dalende vraag naar kastjes voor in de auto werd hier gecompenseerd met nieuwe producten als sporthorloges en actiecamera’s.

De sterkste groei werd geboekt bij de verkoop van licenties op producten en de dienstverlening op het gebied van wagenparkbeheer. In het laatste kwartaal ging ook de omzet uit contracten met autofabrikanten sterk omhoog. De orders uit de auto-industrie liepen vorig jaar op naar het recordniveau van meer dan 300 miljoen euro.

TomTom verwacht de omzet dit jaar door te kunnen laten stijgen naar ongeveer 1,05 miljard euro. Het bedrijf voorziet een winstgroei van 10 procent, waardoor het resultaat zou uitkomen op 23 eurocent per aandeel. De investeringen in hoogwaardige en innovatieve producten voor de auto-industrie en in het nieuwe kaartenplatform worden verder opgeschroefd.