economie

Ahold voert winst verder op

Door ANP - 03 maart 2016

ZAANDAM (ANP) – Ahold heeft vorig kwartaal zijn winst opnieuw weten op te voeren. De supermarkten in Nederland en de VS trokken meer klanten, terwijl de winst verder vooruit werd geholpen door besparingen. Via Bol.com profiteert Ahold daarnaast van de sterke opkomst van het winkelen via internet.

Ahold realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 254 miljoen euro. Dat was 16 procent hoger dan een jaar eerder, bij een omzet die met 9,8 miljard euro met ruim een vijfde toenam. Daarbij werd flink geprofiteerd van gunstige wisselkoerseffecten. Daarvoor gecorrigeerd steeg de winst met bijna 8 procent bij een omzetgroei van 12 procent. Het bedrijfsresultaat verbeterde met ruim 7 procent, naar 387 miljoen euro.

De operationele winstmarge steeg vorig kwartaal van 3,7 naar 4,3 procent. Dit jaar is een verdere verbetering mogelijk, verwacht Ahold. Daarbij wordt onder meer geprofiteerd van de aanhoudende bezuinigingen, die in 2016 op 350 miljoen euro worden geraamd.

Albert Heijn

In Nederland werd 3,2 procent meer verkocht in winkels die langer dan een jaar open waren. In de VS werd, exclusief benzineverkopen, een plus van 4 procent geboekt. Ahold wist zijn aandeel in beide markten verder uit te breiden.

Dat is een opsteker voor het concern, dat vorig jaar de leiding van Albert Heijn verving vanwege tegenvallende prestaties en daarnaast veel werk maakt van de ombouw van winkels in de VS. Volgens topman Dick Boer is er nu sprake van een ,,nieuwe energie” bij Albert Heijn, met meer aandacht voor nieuwe producten en aansprekende campagnes.

Internetverkopen

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg afgelopen jaar tot 35 procent. Dit kwam deels door de ombouw van voormalige C1000-winkels. Verder boekte het concept ‘Albert Heijn to go’ een sterke omzetgroei. In de VS, waar bijna twee derde van de totale omzet van het concern wordt gehaald, ging het marktaandeel vorig jaar ook vooruit.

De internetverkopen van Ahold groeiden vorig kwartaal met 30 procent en liggen volgens het bedrijf op koers om volgend jaar op te lopen tot minstens 2,5 miljard euro. Het bedrijf investeert daarbij in nieuwe distributiecentra voor Albert Heijn en Bol.com. Daardoor komen de investeringen dit jaar uit op ongeveer 1 miljard euro, wat iets hoger is dan in de voorbije jaren.

Delhaize

In heel 2015 zag het grootste supermarktbedrijf van Nederland de omzet met bijna 17 procent stijgen naar 38,2 miljard euro. De nettowinst ging met 43 procent omhoog naar 851 miljoen euro. Aandeelhouders mogen rekenen een dividend van 0,52 euro per aandeel. Dat is 8 procent meer dan over 2014 werd uitgekeerd.

Het concern verwacht medio dit jaar zijn fusie met Belgische Delhaize af te kunnen ronden. Het merendeel van de eenmalige kosten voor die operatie worden in 2017 verwacht.

Aandeelhouders van beide bedrijven stemmen op 14 maart over de voorgenomen fusie. Door de fusie ontstaat een supermarktreus met ruim 6500 winkels en meer dan 375.000 werknemers in Europa en de Verenigde Staten.