economie

‘Olie zal markt nog decennia domineren’

Door ANP - 01 april 2016

AMSTERDAM (ANP) – Olie zal de energiemarkt nog decennia domineren. Dat zei topman Eelco Hoekstra van tankopslagbedrijf Vopak vrijdag. Met een klap op de gong vierde de oer-Hollandse onderneming op het Damrak haar vierhonderdste verjaardag.

,,Het heeft meer dan een eeuw geduurd voordat olie zijn dominante positie bereikte”, zei Hoekstra. ,,De transitie naar andere vormen van energie zal ook niet overnacht gebeuren.”

In vier eeuwen ontwikkelde Vopak zich van waagdragers van bulk uit VOC-schepen tot het grootste onafhankelijke tankopslagbedrijf ter wereld met terminals wereldwijd. Een periode waarin vooral de opkomst van de olie-industrie het bedrijf heeft gevormd.

Mijlpaal

Hoekstra is trots op de bereikte mijlpaal, maar liet het luiden van de gong over aan een ‘collega’ uit de zeventiende eeuw. ,,Het is mooi om te zien hoe we na vierhonderd jaar nog steeds op de kades staan.”

Vopak vaart wel bij de huidige lage olieprijs. Veel handelaren slaan de olie liever op in de hoop op betere tijden en prijzen. De bezettingsgraad van de olieterminals van Vopak ligt daardoor momenteel boven de 90 procent.

Niet blijvend

,,Uiteraard profiteren wij van de huidige situatie”, erkent Hoekstra. ,,Maar het besturen van Vopak is een zaak van de lange termijn. Dat zijn ook lessen die we uit het verleden hebben geleerd. Vopak heeft zich elke keer weer kunnen aanpassen aan de veranderende maatschappij.”

Hoekstra erkent ook dat de huidige lage olieprijs niet blijvend is. ,,Niets duurt namelijk voor altijd.” Toch voorziet hij ook een goede bezetting bij een hogere olieprijs. ,,Raffinaderijen zullen olie blijven oppompen. Auto’s blijven rijden dus de vraag naar benzine blijft.” Ook ziet hij een groeiende vraag naar olie in met name opkomende economieën.

Gasterminals

Om bij de tijd te blijven investeert Vopak onder meer in gasterminals. Ook spelen eetbare oliën en chemie een steeds grotere rol. Zaken waarbij de uitstoot van CO2 minder ,,een issue” is. Wel benadrukt Hoekstra dat de consument uiteindelijk beslist welke keuzes gemaakt worden. ,,Wij gaan niet over het brandstofverbruik. Dat doet de consument zelf.”