economie

TMG bevestigt overnamebod van Mediahuis

Door ANP - 14 december 2016

AMSTERDAM (ANP) – Telegraaf Media Groep (TMG) bevestigt dat het een ongevraagd overnamebod heeft ontvangen van de Vlaamse krantenuitgever Mediahuis en investeerder VP Exploitatie. Dat liet TMG woensdag weten in een persverklaring.

Het bod bedraagt 5,25 euro per aandeel in contanten. TMG gaf aan het bod zorgvuldig te overwegen en te bestuderen. De bieding is de helft meer dan de huidige beurskoers van TMG en waardeert het mediabedrijf op 243 miljoen euro. De handel in aandelen TMG werd eerder op de dag op last van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stilgelegd.

VP Exploitatie is het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek, de grootaandeelhouder van TMG met circa 40 procent van de aandelen. Mediahuis is in Nederland al eigenaar van NRC Media en de Limburgse regionale kranten.

De biedende partijen hebben reeds toegang gekregen tot informatie die van belang is voor de waardering van TMG, maar er is nog geen overleg geweest over het bod. TMG blijft zich in de tussentijd richten op de uitvoering van de zelfstandige strategie en zal nadere mededelingen doen indien van toepassing.

TMG is het moederbedrijf van onder meer de dagbladen De Telegraaf en Metro, de regionale krantengroep HMC, websites als Geenstijl en Jaap.nl en puzzeluitgever Keesing. Ook is het mede-eigenaar van radiozenders als Sky Radio en Veronica. Mediahuis is in eigen land uitgever van Het Nieuwsblad, De Standaard, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Als het tot een overname komt, vallen nog meer Nederlandse dagbladen in Belgische handen. De Persgroep is al eigenaar van het AD, de Volkskrant en Trouw, en bezit daarnaast de regionale kranten die vroeger samen Wegener vormden. In België geeft de concurrent van Mediahuis onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd uit.

TMG is bezig met een forse reorganisatie, waarvan de hoofdlijnen afgelopen zomer bekend werden gemaakt. Door de verschillende bedrijfsonderdelen nauwer te laten samenwerken en te snoeien in onder meer ondersteunende diensten, probeert het bedrijf zich te wapenen tegen de voortdurende daling van de opbrengsten uit advertenties. Vooral bij de gedrukte media doet die zich flink voelen.