economie

Belastingtelefoon krijgt weer onvoldoende

Door ANP - 24 maart 2017

DEN HAAG (ANP) – De kwaliteit van de BelastingTelefoon (0800-0543) krijgt weer een onvoldoende van de Consumentenbond. De hulplijn van de fiscus scoort dit jaar een 5,3. Opvallend is dat vragen over medische kosten die vaak heel veel Nederlanders aangaan, slechter werden beantwoord dan de vragen die veel minder Nederlanders raken.

Mysteryshoppers van de bond belden met vijf vragen die ze tien keer stelden aan verschillende medewerkers. Er werd net iets vaker goed (23) dan fout (20) geantwoord. Sommige medewerkers gaven totaal verkeerde antwoorden.

De Consumentenbond zag wel een belangrijke vooruitgang met betrekking tot doorverbinden naar collega’s met een speciale deskundigheid. De slechtst beantwoorde vraag ging over de onmogelijkheid om voorgeschreven medicijnen af te trekken als deze onder het eigen risico vallen. De medewerkers vergaten door te vragen waarom de medicijnen niet vergoed zijn. Dat terwijl de Belastingdienst zelf in 2014 een informatiebrief over medicijnen en het eigen risico verzond naar belastingbetalers die de aftrekpost claimden.