economie

Heineken haalt angel uit Roemeense bierrel

Door ANP - 27 maart 2017

BOEKAREST (ANP) – Heineken heeft het bijgelegd met de kleine Roemeense brouwer Lixid Project. Daarmee hoopt het bedrijf ook de lokale ophef rond het gebruik van de rode ster in zijn logo achter zich te kunnen laten.

Lixid mag van Heineken nu toch gewoon zijn Csiki-bier blijven verkopen. Eerder oordeelde de rechter nog dat Lixid daarmee moest stoppen omdat de naam te veel lijkt op Ciuc, het bier dat Heineken daar verkoopt. De Hongaarse minderheid in Roemenië spreekt Ciuc namelijk uit als Csiki.

Heineken strijkt bij nader inzien de hand over het hard, op voorwaarde dat Lixid ook geen stampij meer maakt over de alom bekende rode ster op de etiketten van het Nederlandse concern.

De Csiki-rel lag zo gevoelig bij de lokale bevolking dat ook politici en overheden zich ermee gingen bemoeien. Ook kwam de rode ster van Heineken ter discussie te staan, omdat die volgens critici zou doen denken aan de vroegere onderdrukking door de communisten.