economie

Scherpe prijzen, passen niet mogelijk

Door Jean Dohmen - 16 januari 2013

Aan de productie en verkoop van brillen valt veel geld te verdienen. Geen wonder, voor wie zich realiseert dat om en nabij de negen miljoen Nederlanders een bril nodig hebben. Nog steeds gaan de meeste mensen voor een bril naar de opticien in hun woonplaats of nabijgelegen stad.

Maar ook in de optiekbranche komt verkoop via internet op. Het speelveld verandert daardoor compleet. Nederlanders kunnen hun bril in theorie overal op aarde bestellen. Dat kan veel geld schelen, maar helemaal probleemloos is het niet altijd.

Het uit Duitsland afkomstige bedrijf Brillen 24 verkoopt via internet brillen, die voor de klant gemaakt worden in de voormalige Britse kroonkolonie Hongkong, tegenwoordig autonoom onderdeel van de volksrepubliek China.

Brillen, inclusief glazen, zijn daar te koop vanaf 39 euro. Daar komen wel nog enkele euro’s verzendkosten bij. De bij wijze van steekproef daar bestelde bril werd binnen twee weken geleverd en voldeed aan de eisen.

Wie even googelt op internet vindt snel meer bedrijven die brillen uit Hongkong verkopen, zoals de in 1980 opgerichte firma Optical4less die complete brillen verkoopt vanaf 15 Amerikaanse dollar, omgerekend 11,50 euro.

Probleem is natuurlijk dat de koper de bril niet kan passen. Sommige bedrijven proberen dat op te lossen door de kopers foto’s van zichzelf te laten uploaden waar vervolgens de bril op geplaatst kan worden. Goed bedacht, maar natuurlijk niet hetzelfde als een bril op je neus zien.

Ander probleem is het maken van de glazen. Wie online een bril koopt moet een recent recept hebben en uploaden. Zonder recept is het een te grote gok en de kans op teleurstelling groot: bij brillenglazen gaat het immers niet alleen om de sterkte (‘plus’ of ‘min’), maar ook om zoiets als de pupilafstand.

Online brillenwinkels die in de Europese Unie gevestigd zijn, bieden kopers vanwege de geldende consumentenbescherming meer houvast dan zaken die in China gevestigd zijn. Webshops met Nederlandstalige sites en klantenservice hebben als voordeel dat klanten niet in het Engels hoeven te communiceren als ze klachten hebben.

Conclusie: wie een recent recept heeft, kan best online een bril kopen, al is het niet kunnen passen beslist een nadeel. Voor reservebrillen en extra monturen is het een prima alternatief. Als de bril toch niet bevalt, is de financiële schade in ieder geval nooit groter dan een paar tientjes.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.