economie

IJskoude shortcut wordt steeds drukker

Door Wouter van Noort - 27 augustus 2013

Meer boten dan ooit varen langs de Noordpool. Honderden schepen hebben dit jaar al toestemming gekregen om via een noordelijke route te reizen.

De tijd dat het rustig was in het Noordpool-gebied is definitief voorbij. Voor het eerst is een Chinees vrachtschip, de Yong Sheng, bezig met een tocht naar Europa langs de Noordoostelijke Doorvaart. Die vaarroute voert die langs Noord-Rusland in plaats van door de Indische Oceaan en het Egyptische Suez-kanaal.

Vergunning

Door smeltend ijs is deze route de laatste maanden snel in populariteit gestegen. Al meer dan 430 schepen vroegen dit jaar bij de Russische autoriteiten een vergunning aan voor de doortocht. Ondanks het feit dat de route slechts een aantal maanden per jaar bevaarbaar is, vanaf ongeveer mei tot en met oktober, neemt de ijskoude shortcut snel in populariteit toe.

Op deze website is precies te zien hoeveel schepen dit jaar al een vergunning hebben gekregen. Ter vergelijking: in 2010 waren het er nog maar vier.

 

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.