economie

Elsevier Uw geld: wat zijn uw rechten als webwinkelaar?

Door Heidi Klijsen - 25 juni 2014

Online consumenten hebben voortaan meer rechten. Maar wat gebeurt er als een webshop niet levert of failliet gaat?

Het zal u maar gebeuren. U bestelt bij een webwinkel een prachtige fauteuil van een beroemd ontwerper. Weliswaar namaak, maar hij kost slechts 300 euro, vooraf te voldoen. Helaas is er na een maand nog steeds geen stoel en staat het bedrijf op het punt failliet te gaan. Het valt nog maar te bezien of u uw geld terugziet. Dit overkomt heel wat mensen, blijkt als u even rondkijkt op internet.

Sinds 13 juni 2014 zijn de regels voor e-commerce, die webwinkelklanten moeten beschermen, aangescherpt. Zo moeten webwinkels voortaan uitgebreidere informatie geven over de totale kosten, inclusief verzend- en retourkosten en eventuele toeslagen. Ook mogen ze extra opties niet vast aanvinken, bijvoorbeeld voor een aanvullende verzekering of voor een lakenpakket bij vakantiehuisjes. Voorheen accepteerden consumenten vaak per ongeluk zo’n optie, omdat ze vergaten het vinkje weg te halen.

Verder hebben webwinkelaars voortaan recht op veertien dagen bedenktijd in plaats van zeven, tenzij het gaat om bijvoorbeeld reizen, op maat gemaakte producten, loterijen of bederfelijke waar. En de webwinkel mag alleen kosten in rekening brengen voor een betaalmiddel als hij die ook echt maakt.

Dit alles kan echter niet voorkomen dat klanten hun bestelling niet ontvangen of hun aanbetaling kwijt zijn als een webwinkel failliet gaat. Het belangrijkste advies is dan ook: betaal niet vooruit, maar kies voor betaling achteraf, per acceptgiro of onder rembours.

Een webshop mag overigens niet meer dan 50 procent vooruitbetaling verplicht stellen, tenzij hij met een individuele klant anders overeenkomt. Eist de webshop een vooruitbetaling, check dan goed of het een betrouwbare aanbieder is. Doe bij voorkeur zaken met webwinkels die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk hebben. Kijk bij twijfel of het bedrijf wel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, op kvk.nl.

Heeft u toch een aanbetaling gedaan bij een failliet bedrijf? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de curator en meld u aan als schuldeiser. Op consuwijzer.nl staan voorbeeldbrieven. Bij de Kamer van Koophandel (0900-1234567) kunt u nagaan of een bedrijf failliet is en wie de curator is.

Pas als het faillissement is afgewikkeld, weet de curator of er genoeg geld is om de aanbetaling terug te betalen. Helaas zal dit vaak niet zo zijn, omdat grote schuldeisers als de Belastingdienst voorrang hebben.

Ook als een product kapot gaat en de leverancier inmiddels failliet is, kunt u uw klacht neerleggen bij de curator. Heeft die geen oplossing en zit er nog fabrieksgarantie op het product, neem dan contact op met de fabrikant of importeur. En gooi gerust een balletje op als de garantietermijn al is verstreken. Mogelijk is de fabrikant uit coulance bereid te helpen.

Dit artikel stond op 21 juni in weekblad Elsevier.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.