economie

Alibaba maakt spectaculaire entree op eerste beursdag

Door Tom Reijner - 19 september 2014

De beursgang van Alibaba: daar werd al weken met spanning naar uitgekeken. Wat doet de koers van het Chinese internetbedrijf nu de aandelen op Wall Street worden verhandeld?

De introductie op de beurs in New York is voor de Chinezen vrijdag erg goed verlopen. De eerste aandelen werden ruim twee uur na de openingsbel voor 92,70 dollar verhandeld, ruim 36 procent boven de introductiekoers. De aandelen werden eerder voor 68 dollar naar de beurs gebracht.

Openingskoers

Na de verhandeling van de eerste aandelen, steeg de waarde al snel naar ruim 99 dollar per aandeel, maar vervolgens liep de koers weer iets terug. Rond 18.45 uur stond Alibaba nog altijd op meer dan 90 dollar.

Het bedrijf haalt met zijn beursgang minstens 21,8 miljard dollar op, wat het grootste bedrag is dat ooit met een eerste beursnotering in de Verenigde Staten werd behaald. Daarmee doet het de beursgang van Facebook en Twitter – waar ook al zo reikhalzend naar uit werd gekeken – verbleken.

Speciaal

Wat is Alibaba voor een bedrijf en waarom is het zo speciaal? In elk geval is Alibaba het grootste, meest toonaangevende online bedrijf van China. Alibaba.com is ’s wereld grootste online platform voor transacties tussen bedrijven, en er is praktisch alles te koop – vaak voor zeer lage prijzen.

Zo betaal je voor een gloednieuwe mountainbike vaak maar 70 euro (exclusief eventuele importheffingen). Het enige nadeel – voor de particulier althans – is dat je dan wel minimaal 200 stuks moet inkopen.

Marktplaats

Het bedrijf is vergelijkbaar met het Amerikaanse Amazon, maar ook met eBay, omdat het een eigen ‘marktplaats’ heeft, het zogenoemde Taobao-platform. Het grote verschil is met eBay dat bij Taobao alleen maar kleine ondernemingen hun producten aanbieden, terwijl dit bij eBay particulieren zijn (net als bij Marktplaats).

Het concern heeft daarnaast onder meer een eigen betaalsysteem en eigen koeriersdiensten. Maar het verdient vooral veel geld aan online advertenties en met het ontwerpen van websites. De eigenaar, Jack Ma, kan zich met deze beursgang de rijkste man van China noemen, schrijft Forbes.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.