economie

Staking bij Lufthansa: wat is er aan de hand?

Door Rob Graumans - 29 september 2014

De piloten van Air France-KLM zijn pas net gestopt met staken, of de volgende staking bij een grote Europese luchtvaartmaatschappij is al onderweg. Piloten van Lufthansa staken tegen mogelijke veranderingen in hun pensioenregeling.

Piloten van het Duitse Lufthansa – de grootse luchtvaartmaatschappij van Europa – zullen dinsdag staken. Naar verwachting zullen er 70 tot 80 langeafstandsvluchten worden getroffen.

Het gaat om vluchten die zouden vertrekken tussen 8.00 en 23.00 uur vanaf luchthaven Frankfurt. Reden voor de staking is het vastlopen van onderhandelingen over de ‘verouderde’ pensioenregeling van het bedrijf.

Van 60 tot 65

De Vereinigung Cockpit (VC), de vakbond die maandag de staking aankondigde, heeft in de afgelopen weken al drie stakingen gehouden. VC wilt dat Lufthansa de regeling aanhoudt die zijn piloten in staat stelt om op 55-jarige leeftijd met pensioen te gaan met behoud van tot wel 60 procent van hun loon.

De staking komt drie jaar na een beslissing van het Hof van Justitie van de Europese Unie, dat Lufthansa schuldig bevond aan leeftijdsdiscriminatie van zijn werknemers.

Lufthansa kent sinds 1956 een regel die zijn piloten verplicht om vanaf 60 jaar met pensioen te gaan. Drie voormalig Lufthansa-piloten hadden bij het Hof geklaagd over het feit dat ze ook na hun 60e wilden doorwerken. Het Hof gaf hen gelijk, en stelde voor de Europese regelgeving te veranderen, waardoor piloten kunnen blijven vliegen tot hun 65e.

Discussie

Lufthansa vindt dat, gegeven de uitspraak van het Hof en het feit dat mensen alsmaar ouder worden, zijn vroegtijdige pensioenvoordelen zijn verouderd. Maar hoe de pensioensregeling aangepast moet worden, blijkt tot een verhitte discussie te leiden.

De piloten lijken in ieder geval niet met één mond te spreken. Een deel van de piloten wenst immers na hun 60e door te kunnen werken, en is daarmee voor versoepeling van de regelgeving omtrent oudere werknemers. Op hetzelfde moment zijn ze wel tegen een versoepeling van de pensioenregeling. De piloten lijken zich dan ook, wat deze punten betreft, tegen te spreken.

Air France-KLM

In april staakten Lufthansa-piloten over dezelfde kwestie. Toen gingen er 3.800 vluchten niet door, en verloor het bedrijf ongeveer 60 miljoen euro. De staking die dinsdag plaatsheeft, gaat vermoedelijk nog een tijd door. ‘We bereiden ons voor op een langdurig geschil,’ zegt een woordvoerder van VC.

De staking komt nadat piloten van Air France-KLM op zondag hun staking – die twee weken duurde – afbliezen. De staking kostte Air France 280 miljoen euro, en kwam als reactie op het plan van de directie om zich te richten op de low-budget-markt. Air France en zijn piloten hebben nog steeds geen akkoord bereikt.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.