economie

Welkom Alibaba, en waarom het bedrijf zo veel geld waard is

Door Rob Graumans - 15 september 2014

De beursgang van de Alibaba Group heeft vrijdag plaats in New York. Het bedrijf gaat naar verwachting erg veel geld ophalen. Wat maakt het Chinese internetconcern zo speciaal?

De introductiekoers van de Alibaba Group – ook wel ‘Alibaba’ genoemd – is vastgesteld op 68 dollar, waarmee de opbrengst van de beursgang zou uitkomen op 21,8 miljard dollar. Bij diezelfde koers komt de marktwaarde van het bedrijf uit op bijna 168 miljard dollar, waardoor Alibaba groter is dan concurrenten Amazon en eBay.

De Alibaba Group

Bij 70 dollar per aandeel is de opbrengst 22,4 miljard dollar, waarmee de beursgang van het bedrijf de grootste ooit zou worden. Tot nu toe staat het record op naam van de Agricultural Bank of China, dat in 2010 22,1 miljard dollar ophaalde.

Het is moeilijk te beseffen hoe groot Alibaba eigenlijk is. Om u een idee te geven: in 2012 bedroeg het totale volume aan transacties op twee van zijn online platforms 162 miljard dollar.

Dit is meer dan de opbrengsten in 2012 van de Amerikaanse internet-bedrijven Amazon en eBay gecombineerd.

Advertenties

Alibaba haalt in totaal meer dan de helft van zijn inkomsten uit advertenties. Omdat het bedrijf geen producten verkoopt, zoals Amazon wel doet, zijn Alibaba’s inkomsten relatief laag. Zo kende het bedrijf in het derde kwartaal van 2013 een opbrengst van 1,176 miljard dollar. Amazon kende in hetzelfde kwartaal een opbrengst van 17,09 miljard dollar.

Maar het bedrijf is wel een stuk winstgevender dan zijn Amerikaanse concurrenten. Alibaba had in datzelfde kwartaal een netto-winstmarge van 44,6 procent (!), wat het bedrijf een nettowinst van 792 miljoen dollar opleverde. Amazon kende in dezelfde periode een verlies van 41 miljoen dollar.

Binnen de Alibaba Group kunnen we een aantal ondernemingen onderscheiden. De grootste zijn Taobao, Tmall.com en Alibaba.com.

Divisies

Taobao is te vergelijken met eBay. Het grote verschil is echter dat bij Taobao alleen maar kleine ondernemingen hun producten aanbieden, terwijl dit bij eBay particulieren zijn (net als bij Marktplaats).

Taobao verdient geld met het verkopen van advertentieruimte op zijn website, en door gebruikers te laten betalen om hoger te verschijnen in zijn ranglijsten.

Tmall.com is te vergelijken met Taobao. Het grote verschil is dat op Tmall.com grote bedrijven (Nike, Apple etc.) hun producten aanbieden, terwijl dit bij Taobao enkel kleine bedrijven zijn.

Maar waarmee het bedrijf zich echt onderscheidt ten opzichte van westerse internet-bedrijven, is Alibaba.com. Alibaba.com is ’s wereld grootste online platform voor transacties tussen bedrijven, en er is praktisch alles te koop – vaak voor zeer lage prijzen.

Voor een gloednieuwe mountainbike betaal je vaak maar 70 euro (exclusief eventuele importheffingen). Het enige nadeel – voor de particulier althans – is dat je dan wel minimaal 200 stuks moet inkopen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.