economie

KLM in zwaar weer: ‘duizenden banen staan op de tocht’

Door Tom Reijner - 27 oktober 2014

De top van Air France-KLM moet keiharde maatregelen nemen om een technisch faillissement te voorkomen. De komende weken zouden cruciaal worden voor het voortbestaan van het bedrijf.

Werknemers en vakbonden zijn bang voor massaontslagen, vooral in Frankrijk, maar volgens De Telegraaf staan er ook in Nederland banen op de tocht. Het zou in totaal gaan om duizenden banen.

Filiaaltje

De kosten moeten met zeker 20 procent omlaag om de grote concurrentie van budgetmaatschappijen als Ryanair en Easyjet het hoofd te kunnen bieden en de zaken financieel op orde te brengen. Ook

De pilotenstaking van Franse piloten, die hun riante arbeidsvoorwaarden wilden behouden – een inkomen van 240.000 euro per jaar voor een ervaren piloot is niet ongewoon – bracht het bedrijf veel schade toe.

De werkonderbreking kostte het bedrijf 500 miljoen euro, schreef Elsevier deze week. De kosten van de staking komen boven op de verliezen die de holding al jaar op jaar stapelt, vooral aan de Franse kant.

Sinds de Fransen de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij in 2004 overnamen, maakte KLM in totaal zo’n 900 miljoen euro winst. Air France is structureel verlieslatend.

‘Wij zijn bang dat KLM wordt uitgehold door de Fransen om hun zware verliezen te compenseren. Veel Nederlandse banen dreigen dan te verdwijnen. Daar zullen wij met man en macht tegen vechten,’ zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink in De Telegraaf. ‘KLM mag geen filiaaltje worden van Parijs.’

Biezen

Dinsdag komen de bestuurders bijeen om te vergaderen over een drastische aanpak. Die moet het verliesgevende bedrijf er weer bovenop helpen. De afgelopen tijd zou er flinke spanning in de top van de luchtvaartcombinatie zijn geweest.

De raad van commissarissen van KLM was ontevreden over het functioneren van president-directeur Camiel Eurlings (41) en liet hem vorige week weten zijn contract niet te verlengen. Daarop pakte de Limburger zijn biezen.

Kraakhelder

De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers (44), de opvolger van Eurlings, zou het bedrijf weer op de rails moeten krijgen. Elbers wil op dit moment nog niet veel kwijt over de toestand waarin zijn onderneming verkeert.

Hij wil pas commentaar geven als woensdag de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend worden gemaakt. De nieuwe topman moet vermoedelijk flink reorganiseren. ‘Voor het eind van dit jaar is de koers van KLM kraakhelder, zijn de te nemen stappen messcherp en weet iedereen waar de prioriteiten in 2015 liggen,’ zegt Elbers.

In elk geval kan hij terugvallen op een flinke ervaring bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. In 1992 begon hij bij de luchtvaartmaatschappij, waar hij sinds in 2012 in het bestuur zit.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.