economie

Vier vragen over het vertrek van Camiel Eurlings bij KLM

Door Tom Reijner - 15 oktober 2014

Camiel Eurlings, de topman van luchtvaartmaatschappij KLM, is aan de kant gezet. De raad van commissarissen zag geen heil in verlenging van zijn dienstverband, dat nog tot april 2015 doorliep.

Het vertrek van Eurlings, eerder CDA-minister van Verkeer, werd woensdag aangekondigd door het bedrijf, waar hij sinds 1 juli 2013 aan het roer stond. Elsevier zet vier vragen en antwoorden op een rij over de situatie bij het Nederlandse deel van luchtvaartcombinatie Air France-KLM.

1. Waarom is Eurlings niet langer KLM-topman?

De officiële reden voor het vertrek van Eurlings is niet bekendgemaakt. Het besluit om nu te vertrekken is in onderling overleg tussen de voormalige minister en de raad van commissarissen genomen, luidt de verklaring van het bedrijf.

Maar bij het personeel van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zou te weinig vertrouwen zijn geweest in de topman, melden bronnen aan RTL Nieuws.

Volgens hen had Eurlings te weinig kennis van de luchtvaarssector en was hij niet de aangewezen man om de instabiele situatie in de luchtvaart het hoofd te bieden. ‘Hij is goed, maar niet goed genoeg voor de situatie waarin wij zaten.’ Hij zou volgens ingewijden de Nederlandse belangen binnen het internationale concern niet goed hebben verdedigd.

2. Wat speelt er dan bij de luchtvaartmaatschappij?

Het is duidelijk dat het de laatste tijd rommelde in het bestuur van Air France-KLM, nadat piloten bij de Franse tak dagenlang staakten tegen het overhevelen van Europese vluchten naar prijsvechter en dochterbedrijf Transavia. Eurlings zou zich tijdens die werkonderbreking nauwelijks hebben laten zien in het bedrijf.

Er werd een ferm antwoord verwacht van de oud-CDA-politicus, maar die bleef uit, zeggen medewerkers. Dat zou hebben geleid tot spanningen in de top van KLM. Naar eigen zeggen bleef hij bewust afzijdig, om ‘escalatie te voorkomen‘.

De staking van de piloten heeft het grote bedrijf al meer dan 280 miljoen gekost, en dat terwijl Air France-KLM het al niet erg makkelijk heeft in de luchtvaartsector. Budgetmaatschappijen als RyanAir en EasyJet vormen een steeds grotere concurrent. Tegenover de operationele winst van 130 miljoen euro stond vorig jaar een totaalverlies van 1,8 miljard euro, mede door een belastingtegenvaller, schrijft de Volkskrant.

3. Wat krijgt Eurlings mee aan geld, nu hij vertrekt?

Bij zijn vertrek bij KLM zou Eurlings aanspraak kunnen maken op zijn jaarsalaris. In 2013 verdiende hij 475.000 euro. Waarschijnlijk zal Eurlings daarnaast nog een half jaar worden doorbetaald, schrijft RTL Nieuws op basis van het jaarverslag van KLM.

Daarin staat dat bestuursleden en leden van de raad van bestuur die van buiten zijn aangetrokken, zoals Eurlings, een vast jaarsalaris meekrijgen als zij ontslag nemen of krijgen.

4. Wie wordt zijn opvolger?

Dat is Pieter Elbers (44). Hij heeft een flinke ervaring bij KLM: in 1992 begon hij bij de luchtvaartmaatschappij, waar hij sinds in 2012 in het bestuur zit. Elbers is momenteel plaatsvervangend president-directeur van KLM.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.