economie

Waarom de benzineprijs aan het dalen is

Door Rob Graumans - 24 oktober 2014

In de afgelopen tien dagen is de prijs per liter benzine met zo’n 10 eurocent gedaald. Daarmee staat de prijs op het laagste niveau in jaren. En deze daling zou weleens kunnen doorzetten.

De adviesprijs voor een liter Euro 95 is 1,727 euro, maar veel pomphouders in de grensstreek duiken daar al flink onder. ‘Ik zag vanochtend bij een onbemande pomp een prijs van 1,579 euro per liter. Dat heb ik al in jaren niet meer gezien,’ zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens vrijdag tegen De Telegraaf.

Ondanks de lagere benzineprijzen in Nederland tanken nog veel mensen in België of Duitsland, want daar gaan de prijzen net zo hard omlaag. Het verschil blijft nog altijd 20 tot 30 cent.

OPEC

De oorzaak voor de lagere benzineprijs ligt in de lagere olieprijs. Die laatste staat intussen op zo’n 82 dollar per vat:

De olieprijs is de afgelopen drie maanden sterk gedaald. Dit is, in ieder geval gedeeltelijk, het gevolg van onverwachte – en mogelijk kortdurende – ontwikkelingen, zo stelt weekblad The Economist. Als voorbeeld van zo’n onverwachte ontwikkeling, noemt het Britse weekblad de situatie in Libië, waar ondanks een burgeroorlog de olieproductie in september van dit jaar met 40 procent toenam ten opzichte van een maand eerder.

Een andere reden voor het huidige overaanbod van olie ligt in de groei van de wereldeconomie, die achterblijft bij de voorspellingen van de OPEC – de Organisatie van olie-exporterende landen die voor een aantal grote olie-exporterende landen bepaalt hoeveel olie ze mogen produceren.

Daarnaast is er nog de verhoogde olieproductie van Saoedi-Arabië. Het land heeft zijn productie opgeschaald in een poging zijn marktaandeel te verdedigen – met name tegen de toenemende olieproductie van de Verenigde Staten. Deze beslissing kan, in het licht van de huidige lage olieprijs, weleens worden herzien op de aanstaande OPEC-bijeenkomst op 27 november, waarin de organisatie zich zal buigen over de verwachtingen van 2015.

Lange termijn

Er zijn ook structurele redenen voor het grote olieaanbod. Zo hadden de Verenigde Staten rond 2010 genoeg van de hoge olieprijs, en besloot het land zelf schalie-olie te gaan produceren. Hierdoor is de Amerikaanse productie van olievaten sinds 2010 met 3 miljoen vaten per dag toegenomen, naar een productie van 8,5 miljoen vaten per dag. Combineer deze toename met de poging van Saoedi-Arabië om zijn marktaandeel te verdedigen, en er ontstaat een groot aanbod – en dus een lage prijs – van olie.

Verder nemen de investeringen in de productie van olie steeds verder toe. En als dure investeringen eenmaal zijn gedaan, loont het om de productiecapaciteit maximaal te benutten. Dat betekent meer produceren. Daarbij komt dat de ‘break-even prijs’ van olie – de prijs waarop de producent geen winst en geen verlies maakt – dalende is. Met andere woorden: zelfs met een lagere olieprijs blijft het winstgevend om te produceren.

In het licht van deze trends, lijkt het redelijk om te veronderstellen dat de olieprijs, en in het kielzog daarvan de benzineprijs, verder zal dalen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.