economie

Elsevier Uw geld: haal uw online gekochte schoenen uit de muur

Door Nic Vrieselaar - 13 november 2014

Wachten tot de postbode die felbegeerde online-aankoop aflevert, hoeft niet meer: U kunt uw nieuwe schoenen of smartphone in een kluisje laten leggen en ophalen.

Vanaf de bank een vakantie boeken of een nieuwe tv kopen, is voor de ruim tien miljoen Nederlanders die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek online shoppen heel gewoon: zij gaven in 2013 volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org bij elkaar 10,6 miljard euro uit op internet, vergeleken met 6,3 miljard euro vijf jaar eerder.

Nadeel

Een nadeel van internetwinkelen is dat de nieuwste aanwinst niet direct mee naar huis kan: klanten moeten wachten tot de postbode langskomt, maar die maakt zijn ronde dikwijls als mensen werken. Pakketautomaten moeten ervoor zorgen dat mensen makkelijker zelf kunnen plannen wanneer – en waar – ze hun felbegeerde nieuwe schoenen of smartphone ontvangen. Hoe werkt dat? Op het treinstation in Almere staat al enige tijd een grote oranje kast van brieven- en pakketbezorger PostNL: Almeerders kunnen er dag en nacht hun pakketjes afhalen. Dat werd zo’n succes dat PostNL deze maand op nog negen andere stations automaten plaatst, onder meer in Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.

Op die stations komen dagelijks honderdduizenden mensen. Doordat zo’n automaat daar staat, hoeven ze geen omweg meer te maken langs een postkantoor om hun aankopen op te halen.

Galajurk

Vanaf december kunnen klanten van veel webwinkels al bij het bestellen aangeven dat hun spullen worden opgestuurd naar zo’n automaat. Daarin zitten ruim honderd kluisjes van verschillende afmetingen, zodat de meeste pakketjes – van galajurk tot magnetron – erin passen.

Zodra het pakket in zo’n kluis ligt, stuurt PostNL een e-mail met een speciale code. Wordt die code ingevoerd op de terminal van de automaat, dan krijgt u een tweede code, ditmaal op de mobiele telefoon. Daarmee opent u het deurtje van de kluis waarin uw pakket ligt.

Kluisje

Mocht het bij uw favoriete webwinkel nog niet mogelijk zijn om de pakjes direct naar zo’n oranje kluiswand te sturen, dan kunt u er toch gebruik van maken. Na de eerste afleverpoging door de postbode kunt u op de website mijnpakket.nl het bezorgadres wijzigen, en er zo alsnog voor kiezen om gebruik te maken van de automaat op het station.

Beide manieren kosten de consument niets extra’s, maar zij hebben niet onbeperkt de tijd om hun pakket af te halen: ligt het pakje er na drie dagen nog, dan gaat het naar een postkantoor of pakketpunt in de buurt.

Past de jurk niet of is het geluid van die nieuwe televisie wel heel blikkerig? De automaten van PostNL zijn ook te gebruiken om een artikel terug te sturen naar de webwinkel.

U vraagt op mijnpakket.nl een retourzending aan en legt het pakje simpelweg weer in het kluisje. De postbode haalt het dan op. Dat scheelt een ritje naar het postkantoor en wachten in de rij.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.