economie

Brandstof dit jaar minder duur, maar blijft dat ook zo?

Door Shari Deira - 31 december 2014

De prijzen voor brandstof waren dit jaar lager dan in 2013 door de aanhoudende daling van de prijs van ruwe olie. En goed nieuws: het ziet er niet naar uit dat de prijzen volgend jaar hard zullen stijgen.

Een liter benzine of diesel werd dit jaar bijna 20 cent goedkoper, blijkt uit cijfers van consumentencollectief UnitedConsumers. De prijzen aan de pomp zijn terug op het niveau van 2010.

Adviesprijs

Op de laatste dag van het jaar ligt de landelijke adviesprijs voor een liter Euro 95 op ongeveer 1,59 euro, tegenover 1,76 eind vorig jaar. Een liter diesel kost ongeveer 1,29 euro, terwijl dat een jaar geleden nog 1,47 was. De adviesprijs voor lpg zakte van 88 naar 77 cent.

De prijsdaling zette pas afgelopen zomer in Nederland in. Door accijnsverhogingen werden benzine, diesel en lpg in januari juist een paar cent duurder.

Blijven de brandstofprijzen volgend jaar minder hoog? Het ziet er naar uit van wel. Brandstofdeskundige Paul van Selms van UnitedConsumers acht het goed mogelijk dat de brandstofprijzen verder omlaag gaan. Er is wereldwijd nog steeds sprake van een structureel lagere vraag naar ruwe olie.

Aanbod

Dat er minder vraag is naar aardolie komt onder meer door de tegenvallende economische groei in onder meer China en Europa. Bovendien is het aanbod flink toegenomen.

Hoewel de situatie in Irak en Libië, twee grote olie-producenten, nog steeds zeer instabiel is, lijdt de olieproductie daar niet onder. De productie is daar de afgelopen maanden zelfs toegenomen. Ook Azerbeidzjan, Mexico en Brazilië hebben hun olieproductie opgevoerd.

Ondanks dat de vraag tegenvalt, blijft de productie groeien. Olieproducerende landen, die zijn verenigd in de OPEC, schroeven normaal gesproken de productie terug als de olieprijzen hard dalen. Nu is dat niet het geval. Zo heeft Saudi-Arabië de productie juist opgeschroefd om zo zijn marktaandeel te beschermen.

De Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs heeft eerder al de verwachting uitgesproken dat de olieprijzen verder zullen dalen.

Nederland betaalt ondanks de daling van de olieprijs relatief nog steeds veel voor brandstof. ‘Bijna de helft van de benzineprijs bestaat uit accijnzen,’ zei Van Selms eerder in weekblad Elsevier. ‘Die zijn niet variabel en dalen niet mee met een lagere benzineprijs.’ Bovendien betalen automobilisten over de accijns en de brandstof 21 procent btw. De prijs van een liter Euro 95 bestaat daardoor voor ruim 60 procent uit belastingen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.