economie

Elsevier Uw geld: laat iemand anders eens de boodschappen doen

Door Nic Vrieselaar - 15 december 2014

Iemand anders de boodschappen laten doen, kan gratis nu kruideniers ook online inzetten op de gunst van de klant. Hoe gaat dat in zijn werk?

In de Nederlandse kruideniersmarkt ging vorig jaar ruim 34 miljard euro om, maar volgens retailplatform SyndicatePlus vormden onlineboodschappen daar nog geen procent van. Albert Heijn heeft weliswaar al jaren de onlinesupermarkt Albert.nl, maar hard liep het nooit.

Dit jaar lijkt het dan toch van de grond te komen: Albert Heijn stofte een twee jaar oude proef met afhaalpunten voor onlinebestellingen af, en heeft inmiddels meer dan 34 van die locaties. Gezworen vijand Jumbo zit de Zaanse keten op de hielen en heeft er bijna net zoveel. Wat hebben de kruideniers online te bieden?

Achterbak

Door de televisiespotjes en radioreclames lijkt het of de twee grote ketens de enige zijn die zich richten op de onlineverkoop, maar op de achtergrond tuigden ketens als Spar, Plus, Deen, Hoogvliet en DekaMarkt ook al tientallen afhaalpunten op. Die zijn allemaal in de supermarkten zelf te vinden.

Jumbo en Albert Heijn openen ze niet alleen ín de winkels, maar ook daarnaast als drive through, of langs drukke wegen. Klanten hoeven er de auto niet voor uit: medewerkers zetten het boodschappenkrat gewoon in de achterbak. Albert Heijn bezorgt in de meeste plaatsen ook thuis. Dan moeten klanten wel voor minimaal 70 euro bestellen.

De bezorging kost dan tussen de 3,95 en 12,95 euro. Die prijs hangt af van het tijdstip dat de boodschappen moeten worden bezorgd. Is dat bijvoorbeeld ’s avonds tegen zessen – een druk tijdstip – dan geldt een hogere prijs.

Dat ‘spitstarief’ geldt bij Jumbo en Albert Heijn ook voor klanten die hun bestelling zelf afhalen. Bij Jumbo kost dat minimaal 1 euro, maximaal 3 euro. Albert Heijn rekent hoogstens 3,50 euro bij afhalen in de winkel, maar wie op een heel rustig tijdstip komt, hoeft niet bij te betalen.

Hoogvliet rekent een vast tarief van 2,49 euro voor afhalen in de winkel, ongeacht tijdstip. Bij Deen is zowel afhalen als bezorgen – dat kan alleen nog in delen van Noord-Holland – gratis, mits er minimaal voor 40 euro wordt besteld.

Toastje met brie

Een voordeel van de internetsupers is het grote assortiment van vooral Albert Heijn en Jumbo. De bestellingen worden vanuit een centraal magazijn naar de winkel gestuurd, waardoor ook klanten van kleinere buurtsupers een exotisch gerecht kunnen klaarmaken. Daarnaast verkoopt Albert Heijn online ook drogisterij- en slijterijartikelen.

Het grootste nadeel lijkt voorlopig de levertijd. In het Verenigd Koninkrijk, waar online boodschappen doen al aardig is ingeburgerd, is het al mogelijk om op dezelfde dag de bestelling thuis te krijgen. Bij vrijwel alle Nederlandse supermarkten geldt dat een bestelling pas de volgende dag kan worden opgehaald; bij Deen zelfs pas twee dagen later.

Wie even snel een toastje met brie wil kopen voor de film van vanavond, moet dus nog wel de supermarkt in.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.