economie

Parijs kan het vergeten: geen overheveling van geld uit KLM-kas

Door Tom Reijner - 27 januari 2015

KLM, deel van de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie Air France-KLM, blijft de baas over de eigen kas. Plannen van het hoofdkantoor in Parijs om geld te laten overhevelen naar het moederbedrijf, gaan niet door.

Dat besluit is genomen na heel wat uren overleg tussen Air France-KLM en de raad van commissarissen van KLM.

Verliezen

Die keerde zich in een eerder stadium al fel tegen het idee dat er geld vanuit de KLM-kas zou vloeien naar Parijs, waar het mogelijk zou worden gebruikt om verliezen bij Air France te dekken. Het is ‘niet wenselijk’ dat grote hoeveelheden kasgeld zouden worden afgestaan aan het moederconcern, zei voorzitter Hans Smits van de raad van commissarissen.

Het ging om een bedrag van 1 miljard euro aan ‘overtollig’ kasgeld, schreef Het Financieel Dagblad eerder deze maand. Air France is structureel verlieslatend. Het bedrijf leed de afgelopen tien jaar in totaal 3,2 miljard euro verlies.

Dat in tegenstelling tot KLM, dat sinds de overname door Air France in 2004, juist in totaal zo’n 900 miljoen euro winst maakte. De Franse pilotenstaking in september – kosten voor het bedrijf: 500 miljoen euro – toonde nog maar eens aan hoe de verhoudingen liggen: in Amstelveen (de ‘thuisbasis’ van KLM) wordt het geld verdiend, in Parijs wordt het over de balk gesmeten, schreef Elsevier oktober vorig jaar.

Lenen

Maar volgens het hoofdkantoor in Parijs was er helemaal geen sprake van dat het geld direct naar Air France zou gaan. De voorgestelde maatregelen hadden alleen maar tot doel om als combinatie makkelijker en goedkoper te kunnen lenen en investeren.

Binnen KLM werden vraagtekens gezet bij die Franse lezing. ‘Wij hebben de afgelopen twee jaar geleerd op onze hoede te zijn,’ zei voorzitter Hanjo Redèl van de ondernemingsraad van de Nederlandse tak vorige week. Ook voor topman Pieter Elbers – de opvolger van de in oktober opgestapte Camiel Eurlings – ging het loslaten van de financiële soevereiniteit te ver, meldden bronnen bij KLM.

Twijfels

Onder Nederlandse politici waren er eveneens twijfels over de Franse intenties. De kwestie leidde tot beroering in de Tweede Kamer, gezien het belang van KLM en de luchthaven Schiphol voor de Nederlandse economie. Woensdagavond debatteert de Tweede Kamer over de precaire financiële situatie bij Air France-KLM.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) voert gesprekken met haar Franse collega’s over de zelfstandige rol van KLM in het concern Air France-KLM. Maandag sprak Mansveld nog met haar Franse collega, en binnenkort is er weer contact met de top van de luchtvaartmaatschappij. In de gesprekken worden de zorgen en belangen vanuit Nederland besproken, aldus de staatssecretaris.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.