economie

‘Nederland moet onze rol erkennen,’ pleit Air France-voorman

Door Laura van Dijk - 06 februari 2015

Het beeld dat in Nederland heerst over de fusie van Air France-KLM zou volkomen onjuist zijn. Het idee dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) alléén de last draagt om het luchtvaartbedrijf weer gezond te maken, zou niet kloppen.

Dat schrijft de CEO van Air France, Frédéric Gagey, in een brief aan het Financieele Dagblad.

Hij probeert ‘de onjuiste beweringen en percepties over strategie, prestaties en inspanningen van Air France’ die in Nederland heersen, recht te zetten. De laatste drie jaar heeft de Franse tak van het bedrijf namelijk honderden projecten uitgevoerd, met als resultaat een verbetering van 400 miljoen euro van het bedrijf tussen 2011 en 2013, aldus Gagey.

Opboksen

Zonder de enorme pilotenstaking afgelopen september – die het bedrijf in totaal 500 miljoen euro kostte – zou Air France zelfs winst hebben gemaakt, zegt de voorman. De jaarcijfers van Air France-KLM, die deze maand worden gepubliceerd, zouden volgens hem bovendien laten zien hoe de financiële situatie is verbeterd.

‘Ik zeg niet dat we klaar zijn. We zullen onze inspanningen verder moeten opschroeven. We willen dit jaar de sterke verbetering van onze resultaten doortrekken.’

Daarmee bokst hij op tegen de algemeen heersende opvatting in Nederland dat Air France ‘onze’ geliefde luchtvaartmaatschappij de das omdoet. ‘In Amstelveen wordt het geld verdiend, in Parijs wordt het over de balk gesmeten,’ schreef Elsevier oktober vorig jaar.

Angst

Bovendien liegen de economische cijfers er niet om. Het geld gaat in Frankrijk vooral op aan het personeel. Air France neemt zo’n 60 procent van de omzet van de holding voor zijn rekening, maar heeft ruim tweemaal zoveel mensen op de loonlijst als KLM: ruim 65.000 tegenover 30.000 personeelsleden.

Daarnaast heeft de Franse tak de afgelopen tien jaar in totaal 3,2 miljard euro verlies geleden. In tegenstelling tot KLM, dat sinds de overname door Air France in 2004, juist in totaal zo’n 900 miljoen euro winst maakte.

Toen in januari de angst opkwam dat het hoofdkantoor in Parijs het KLM-geld wilde overhevelen naar de kas van het moederbedrijf, werd het vertrouwen in de fusie verder aangetast. Na uren overleg tussen Air France-KLM en de raad van commissarissen van KLM zijn de plannen uiteindelijk niet doorgegaan.

‘Te emotioneel’

Het is ‘niet wenselijk’ dat grote hoeveelheden kasgeld zouden worden afgestaan aan het moederconcern, zei voorzitter Hans Smits van de raad van commissarissen. De kwestie leidde eveneens tot beroering in de Tweede Kamer, gezien het belang van KLM en de luchthaven Schiphol voor de Nederlandse economie.

Volgens de Franse ambassadeur Laurent Pic wordt er in Nederland ‘te emotioneel’ gereageerd op de kwestie. Politiek Den Haag zou zich niet moeten bemoeien met een private onderneming, zegt Kamerlid Van Helvert (CDA) die de Franse vertegenwoordiger aan de telefoon heeft gehad.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.