economie

Crisis detailhandel: is nu Xenos aan de beurt?

Door Servaas van der Laan - 12 maart 2015

De crisis in de traditionele Nederlandse detailhandel lijkt niemand te ontzien. Het lijkt erop dat ook Xenos bezig is met een ‘stille reorganisatie’.

Het gaat niet goed met de traditionele Nederlandse detailhandel. HEMA worstelt met financiële tegenvallers, Blokker gaat ingrijpend reorganiseren en onlangs moest V&D van de ondergang worden gered.

Bananenrepubliek

En nu lijken er ook problemen te zijn bij een ander kind uit de Blokker-holding: de Xenos. Het Brabantse concern confronteert volgens vakbonden vaste medewerkers met een eenzijdige verklaring waarin wordt gesteld dat ‘werknemer en werkgever in goed overleg hebben besloten om de arbeidsovereenkomst te beëindigen’.

‘Mensen die goed functioneren, worden op deze manier onder druk gezet om zo’n verklaring te ondertekenen,’ zegt FNV-bestuurder Ron Peters in De Telegraaf. ‘Zij worden geïntimideerd. Misschien is dat de manier van werken in een bananenrepubliek, maar niet in Nederland.’

Stille reorganisatie

De vakbonden vermoeden dat de winkelketen, sinds 1989 onderdeel van de Blokker Holding, bezig is met een stille reorganisatie. Blokker ontkent dat en zegt dat de bewuste brieven onderdeel zijn van beoordelingsgesprekken die in deze periode worden gevoerd.

Toch is het niet raar dat ook Xenos moet snijden in het personeelsbestand. De omzet van de Blokker Holding daalde vorig jaar met 4 procent.

Boosdoeners

Boosdoeners zijn niet alleen de crisis en het gedaalde consumentenvertrouwen. De Blokker Holding heeft last van prijsvechters als Action en Op=Op Voordeelshop. Consumenten komen graag bij Action. Niet alleen vanwege de lage prijzen, maar ook omdat het assortiment continu wordt ververst. Om de concurrentie aan te gaan is Blokker daarom met een soortgelijke formule gekomen: Big Bazar.

Verliezers in de detailhandel, van V&D tot en met de HEMA en Blokker delen een gezamenlijk probleem: ze vallen niet meer op en zijn ingehaald door winkels met een duidelijk profiel. Dat het consumenten niet alleen om de prijs gaat, laat woonwinkelketen IKEA zien dat het in Nederland goed blijft doen. Ook andere winkels, waar consumenten weten wat ze krijgen voor hun geld, zoals Primark, Aldi en Lidl scoren goed. In de huidige winkelstraat hebben zaken die zich niet kunnen onderscheiden een serieus probleem.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.