economie

Duizenden euro’s voor een vakantiehuis dat niet bestaat

Door Heidi Klijsen - 19 maart 2015

Die Spaanse villa met zwembad blijkt niet te bestaan, of uw betaling wordt onderschept: hoe wapent u zich tegen vakantiefraudeurs?

Heerlijk, drie weken naar een prachtige Spaanse villa met uitzicht op zee. Jacqueline Verhulst (48) en haar gezin konden niet wachten. Tot ze erachter kwamen dat de villa niet bestond. ‘We hadden geboekt via een betrouwbare, Engelse bemiddelingssite,’ vertelt Verhulst. ‘Maar nadat we 5.000 euro hadden overgemaakt, bleef het opvallend stil.’

Toen ze het huis aan haar schoonouders wilde laten zien, bleek het van de website gehaald. ‘De beheerder van de website was erachter gekomen dat de advertentiekosten met een valse creditcard waren betaald, en ook wij waren ons geld kwijt.’

Geregeld worden vakantiegangers opgelicht als ze online een huisje boeken. Het gaat bijvoorbeeld om huizen die niet blijken te bestaan, of veel mooier worden afgeschilderd dan ze werkelijk zijn. Zelfs als het huis wél bestaat, blijkt het gevaar niet geweken.

Gehackt

Zo werd bij Frank Kiliaan (52) de huuraanvraag onderschept. Hij wilde een vakantiehuis in de Ita­liaanse regio Marche boeken, via een platform voor huiseigenaren.

‘Dat ging vijftien jaar altijd goed. Bovendien zag het huurcontract er professioneel uit en moest ik het geld overmaken naar een Nederlandse bank.’ Net nadat hij 2.000 euro had overgeboekt, mailde de eigenaar, via een ander e-mailadres, dat de villa al bezet was. ‘Ik dacht nog: “Dat kan kloppen, want ík heb hem geboekt.” Maar helaas, zij doelde niet op mij.’

De mailbox van de huiseigenaar bleek te zijn gehackt en de fraudeurs hadden het mailverkeer met Kiliaan overgenomen.

Hoe u zich wapent tegen deze fraudeurs? ‘Let vooral op als je rechtstreeks huurt van particulieren,’ waarschuwt Lotte Reijmer  van de Fraudehelpdesk. ‘Boek je via een organisatie, controleer dan of die is aangesloten bij reisbrancheorganisatie ANVR, garantiefonds SGR of Thuiswinkel.org.’

Schimmige loods

Via de websites van de organisaties is te zien of verhuurders er daadwerkelijk bij zijn aangesloten, en de logo’s niet gewoon hebben gekopieerd.

Een eenvoudige manier om te controleren of het vakantiehuis echt bestaat, is door via de website google.com/maps een virtueel bezoekje te brengen. Op die manier wordt snel duidelijk of er een villa met zwembad staat of een schimmige loods. Online­recensies van anderen kunnen daarbij ook handig zijn.

Als de aanbieder slecht te vinden is op internet, dan is het aan te raden om zijn domeinnaam te controleren. Voor Nederlandse aanbieders kan dat via www.sidn.nl/whois, voor buitenlandse sites op bijvoorbeeld www.who.is. Bestaat de site pas net, of is hij geregistreerd op een vreemd, buitenlands adres? Ga dan niet zomaar met de aanbieder in zee.

Dan het boeken zelf: check altijd of dit gebeurt in een verzekerde omgeving. In de browser staat dan https in plaats van http. Betalen met creditcard zorgt er bovendien voor dat de betaling is verzekerd. Kan dat niet, betaal dan in elk geval niet het gehele bedrag vooruit.

Beproefde tactiek

Reijmer adviseert ook om goed naar de wijze van communiceren te kijken. ‘Het is verdacht als e-mails vol spelfouten staan, of overdreven zinnen.’ Even bellen met de eigenaar is ook verstandig. Sterker nog: het is een teken aan de wand als er alleen e-mailcontact mogelijk is. Vooral als dat via gratis providers als Hotmail, Yahoo of Gmail loopt.

De ‘verhuurder’ van Kiliaan e-mailde bijvoorbeeld vanaf bestvacationretreats@gmail.com. Een andere beproefde tactiek die fraudeurs gebruiken: de druk om snel te betalen, werd flink opgevoerd. Als Kiliaan direct zou betalen kreeg hij 15 procent korting.

Als laatste tip – het kan niet vaak genoeg worden herhaald: is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Ligt de aangeboden huurprijs ver onder die van andere aanbieders? Wees dan zeer alert.

Is het kwaad eenmaal geschied, doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Als u via automatische incasso hebt betaald, dan kunt u die betaling via de bank vaak terugtrekken. Hebt u met een creditcard betaald? Trek dan aan de bel bij de creditcardmaatschappij.

Bij een gewone overschrijving of betaling via iDeal is dat helaas niet mogelijk. Dan zit er vaak maar één ding op: accepteren dat de vakantie dit jaar fiks duurder is.

Elsevier nummer 13, 28 maart 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.