economie

Helaas voor bedrijven: vanaf mei kan webadres eindigen op .sucks

Door Michiel Dijkstra - 25 maart 2015

De handel in domeinnamen is big business. Nu er steeds meer – curieuze – varianten vrijkomen, vrezen grote bedrijven dat kwaadwillenden ermee aan de haal gaan.

Weinig internetgebruikers zullen het zich realiseren, maar de laatste letters van webadressen – de .com in bol.com, de .nl in elsevier.nl – zijn big business. Met de verkoop van domeinnamen wordt veel geld verdiend. Zo haalt het eilandstaatje Tokelau in de Stille Oceaan ruim 10 procent van zijn nationale inkomen uit de verkoop van domeinen die eindigen op .tk.

Sinds 2013 komen er steeds meer zogeheten topleveldomeinen of TLD’S bij, zoals .guru en .bank. Zo is er genoeg keuze voor mensen en bedrijven die een website willen openen, stelt de ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), de internationale organisatie die gaat over domeinnamen.

Chantage

Maar grote bedrijven vinden dit geldklopperij: zij moeten bij een nieuw TLD snel websites met hun naam vastleggen om te voorkomen dat kwaadwillenden ermee aan de haal gaan. Dat geldt helemaal voor het TLD dat in mei wordt vrijgegeven: .sucks (this sucks betekent zo veel als ‘dit is waardeloos’). Een tegenstander noemde .sucks een ‘roofzuchtige chantagepoging’.

Vox Populi, het bedrijf dat de ICANN-veiling won om .sucks-domeinnamen uit te geven, zei juist ‘mogelijkheden te willen bieden voor interactie tussen bedrijven en consumenten’.

Paard

Bedrijven mogen wel domeinnamen registreren vóór anderen ermee aan de haal gaan tijdens de zogeheten sunrise period, die voor .sucks ingaat in april. Dit kost 2.500 dollar per domeinnaam. Particulieren betalen vanaf mei maar 9,95 dollar.

Niet zeker is of mensen vrijelijk .sucks-websites mogen openen om er hun grieven over bedrijven te uiten. De Amerikaanse supermarktketen Walmart voert een juridische strijd om de website walmart.horse te sluiten: daarop heeft een kunstenaar een foto gezet van een paard voor een filiaal van het bedrijf.

Voor de grap, zonder kwade bedoelingen. Consumentenorganisaties en bedrijven volgen de zaak aandachtig.

Elsevier nummer 14, 28 maart 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.