economie

Action blijft groeien: waarom discounter het zo goed doet

Door Shari Deira - 30 april 2015

Er lijkt maar geen eind te komen aan het succes van winkelketen Action, ook internationaal. Het concern zag de omzet vorig jaar stijgen met 30 procent tot 1,5 miljard euro, en het bedrijf krijgt er steeds meer filialen bij.

Een jaar eerder groeiden de verkopen van Action ook al met 30 procent. Het bedrijf boekte in 2014 een nettowinst van 70,4 miljoen euro. Wat maakt Action zo succesvol? Dat heeft drie redenen.

1. Lage prijzen

Wie weleens binnen is geweest bij discounter Action kan er niet omheen: de prijzen van artikelen zijn laag, een stuk lager dan bij traditionele winkels, zoals Blokker en Hema, en hierdoor blijven klanten terugkomen.

De koopjes die bij Action te krijgen zijn, hebben er vooral in het begin voor gezorgd dat consumenten geen genoeg kregen van de winkel. Wie eenmaal zo weinig heeft betaald voor bepaalde producten, zal niet snel meer gaan betalen bij een andere winkel.

Action-CEO Ronald van der Mark schatte eerder dat Action zo’n 35 procent goedkoper is dan de concurrentie.

2. Verrassingseffect

Het zijn niet alleen de lage prijzen die ervoor zorgen dat klanten naar Action blijven komen. Het zijn ook de vele nieuwe producten, waarmee de winkel elke week wordt aangevuld. Elke week komen er honderd tot honderdvijftig nieuwe artikelen in de Action-filialen.

Omdat een product dat nu in het schap ligt volgende week weer weg kan zijn, zijn consumenten geneigd sneller te kopen. ‘De kracht van Action is dat ze low cost-winkels leuk maken,’ zei retaildeskundige Rody Frequin eerder tegen weekblad Elsevier. ‘Ze creëren een verrassingseffect.’

3. Recessie

Action opende al snel, en nog steeds, het ene na het andere filiaal in Nederland. Inmiddels is het bedrijf ook actief in België, Duitsland en Frankrijk. Vooral de economische malaise heeft ervoor gezorgd dat Action en andere discounters zo snel konden groeien. En dat ligt niet alleen aan de lage prijzen.

Eigenaren van winkelpanden gaven voor de crisis de voorkeur aan winkelketens met naamsbekendheid, bijvoorbeeld H&M. Tegenwoordig zijn verhuurders allang blij als er iemand in het pand wil.

Vorig jaar opende Action 108 nieuwe zaken, waarvan 21 in Nederland, 25 in België, 23 in Duitsland en 39 in Frankrijk. Action heeft nu in totaal meer dan 500 winkels en het verwacht nog meer filialen te gaan openen.

Goedkoop

En als laatst nog de vraag: hoe kan het dat Action zo goedkoop is? Winkelketens als Action kopen grote partijen in. Gaan de meeste leveranciers uit van een afname van 5.000 of 10.000 stuks, Action koopt er in een keer 250.000, maar dan wel voor een flink lagere prijs. Zelfs A-merken als Coca-Cola zijn bereid hun producten voor een fractie van de prijs te verkopen.

Verder zijn er producten die maar een korte levenscyclus hebben. De formule van een bepaalde crème wordt gewijzigd of de verpakking, terwijl de fabrikant nog het oude produceert. Deze ‘oude’ producten willen drogisterijen niet hebben, maar ketens zoals Action wel.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.