economie

Het is oppassen met al die oudere dames op elektrische fietsen

Door Ron Kosterman - 24 april 2015

Ron Kosterman, economieredacteur van Elsevier ziet dat elektrische fietsen niet zijn aan te slepen en ervaart soms de gevaren ervan.

Die kan ik hebben, denk je weleens als er in de verte een oudere dame komt aanfietsen. Dus steek je snel over, lopend of fietsend. Of je drukt, in de auto, het gaspedaal in.

Tegenwoordig moet je goed oppassen. Dikke kans dat oma op een e-bike zit: een stalen ros met een – ook dat nog – onzichtbaar motortje. Laatst lag er zo’n krasse tante bijna op mijn motorkap. Ze kwam druk gebarend veel te hard aangescheurd.

De elektrische fiets is booming business. De consequenties zijn niet allemaal leuk. Zo word ik niet graag ingehaald door een babyboomer.

Veel erger is dat e-bikes inderdaad gevaar opleveren. Elsevier analyseert jaarlijks de verkeersdoden. Sinds enige tijd vormen fietsers de grootste groep slachtoffers. Dat komt ook doordat de snelheidsverschillen op de fietspaden groter worden. Boosdoeners? U snapt het al.

Tierelier

Positief is dat meer ouderen op de pedalen staan, want het motortje is slechts hulpmiddel. Trappen moet je, hoe dan ook, en dat is gezond. In Heerenveen staat bovendien een fiets­fabriek die als een tierelier draait. Accell Group is de naam.

De beursgenoteerde onderneming – bekend van merken als Batavus, Sparta, Koga en Loekie, en in 2014 goed voor een omzet van 882 miljoen euro – maakte vorige week bekend een puik eerste kwartaal te hebben gehad door de toegenomen vraag naar e-bikes.

Elektrische fietsen zijn er in alle soorten en maten. Neem de E-Kargo van Sparta, een bakfiets. Daarvan zie je er de nodige in chic Amsterdam Oud-Zuid. Vooral moeders vervoeren hun ‘kids’ erin, vaders hebben die achter op de bagagedrager staan.

In Oud-Zuid wonen veel (ex-)KLM-stewardessen (met hun piloten). Vroeger hadden die dames, naast blond haar en blauwe ogen, echte Hollandse fietskuiten. Met de opkomst van de e-bike raakte KLM in verval. Kan geen toeval zijn.

Elsevier nummer 18, 2 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.