economie

Hoe gaat Shell de kosten van de mega-overname terugverdienen?

Door Michiel Dijkstra - 14 april 2015

Met het bod op BG Group zet Shell zwaar in op aardgas, een brandstof waarvan het gebruik snel stijgt. Maar de prijzen zijn voorlopig laag.

Shell wordt in Elsevier meestal omschreven als olie- en gasconcern, maar gezien de verhoudingen is gas- en olieconcern eigenlijk beter. Zeker als de overname van het Britse aardgasbedrijf BG Group slaagt (afgelopen week werd het overnamebod bekendgemaakt).

Nu al is aardgas goed voor 55 procent van de productie van het Brits-Nederlandse concern, na de overname zal dat dichter bij 60 procent zijn.

Met het bod zet Shell duidelijk in op aardgas, en vooral op de vloeibare, bevroren variant ervan, LNG. De markt voor liquefied natural gas groeit pijlsnel.

Speciale schepen

In steeds meer aardgaslanden worden exportterminals gebouwd, waar aardgas onder een temperatuur van min 161 graden Celsius vloeibaar wordt gemaakt. Vervolgens wordt het met speciale schepen vervoerd naar verbruikers.

Japan en Zuid-Korea wekken al het merendeel van hun elektriciteit op met LNG. In Europa is het Verenigd Koninkrijk een grote verbruiker. De vraag stijgt snel nu China overschakelt van vervuilende steenkoolcentrales naar schonere aardgascentrales.

Ook in andere delen van de wereld verrijzen importterminals, waarmee LNG vanuit schepen kan worden omgezet in gewoon aardgas. De Rotterdamse haven heeft er sinds 2011 ook één.

De aardgaswinning in Groningen zal over twintig jaar maar een fractie zijn van die van vandaag. Samen met aardgas uit Rusland, dat hier per pijplijn wordt aangevoerd, zal LNG een belangrijke energiebron worden, is de verwachting.

Belang vergroten

Het vloeibare aardgas, vervoerd door zo’n vierhonderd LNG-schepen die wereldwijd rondvaren, kan dan overal vandaan komen. Grootste producent is het Arabische landje Qatar, dat voor LNG is wat Saudi-Arabië is voor olie.

Onder het stukje Perzische Golf tussen Qatar en Iran ligt het grootste gasveld ter wereld, het Zuid-Parsveld. Dat is bijna zeventienmaal zo groot als dat in Groningen: Qatar bezit de helft, Iran de andere helft. In de Qatarese exporthaven Ras Laffan staan veertien exportterminals.

Qatar krijgt concurrentie. De LNG-productie in Australië stijgt snel. Volgens experts zal het land Qatar de komende jaren voorbijstreven als grootste LNG-exporteur. Ook in Australië wil Shell dus zijn belang in LNG vergroten.

Zo laat het gas- en olieconcern in Zuid-Korea een enorm drijvend boorplatform bouwen, de Prelude, waarmee het voor de westkust van Australië aardgas op zee wil gaan winnen. Dat wordt aan boord gekoeld tot LNG, waarna tankers het kunnen verschepen naar klanten in China, Japan en Zuid-Korea.

Felbegeerd

Met de beoogde overname van BG Group komen daar export­terminals aan de oostkust van Australië bij. BG Group, de afgesplitste productiepoot van het Britse aardgasbedrijf British Gas, heeft daarnaast grote reserves en projecten in aanbouw – zoals in het felbegeerde Santos-bekken voor de kust van São Paulo.

Brazilië wordt daarmee naar verwachting de komende jaren een van de grootste olie- en gasproducenten ter wereld.

Tot slot zou Shell met de overname een LNG-terminal in Trinidad en Tobago geheel in handen krijgen.

Daarin verkreeg het begin januari al een belang met de overname van de LNG-activiteiten van de Spaanse energiemaatschappij Repsol. Door die overname – kosten: 4,5 miljard euro – kreeg Shell ook een exportterminal in Peru.

Shell wordt zo een zeer grote speler in de markt voor bevroren aardgas. Niet alleen in de productie, maar vooral in wat er daarna gebeurt: vervoer en verkoop.

Hoogste overnamebod ooit

Nu al exploiteert Shell zo’n veertig LNG-tankers (het bedrijf bezit er twaalf, de rest chartert het van GasLog en Maran Gas Maritime, twee Griekse reders). Met die van BG erbij komt het totaal op zo’n 65 schepen.

Shell-CEO Ben van Beurden noemde Shell en BG Group tijdens de persconferentie een ‘fantastic fit’, een fantastische combinatie.

Dat klopt. Het bod is wel erg hoog. Het Brits-Nederlandse concern biedt 47 miljard pond (65 miljard euro) voor BG Group, een enorme som. Het is het op acht na hoogste overnamebod ooit, twee plekken achter de overname van ABN AMRO in 2007 door RBS, Fortis en Banco Santander.

Logisch

Het enige moment dat Van Beurden tijdens de persconferentie wat nerveus werd, was dan ook toen hem werd gevraagd naar de vooruitzichten voor de prijzen van olie en gas. Die zijn erg laag: wil Shell zijn investering terugverdienen, dan moeten de prijzen op termijn stijgen.

‘De deal is logisch in alle scenario’s die we voorzien,’ zei Van Beurden. De vraag stijgt de komende jaren snel, stelde hij. Maar het aanbod ook, met alle LNG-terminals die de komende jaren worden afgebouwd. Een paar strenge winters in China zouden wonderen doen voor Shell.

Elsevier nummer 16, 18 april 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.