economie

Nederlanders, stop met al die nietszeggende termen op LinkedIn

Door Fleuriëtte van de Velde - 02 april 2015

Werkzoekenden gebruiken massaal dezelfde termen in hun LinkedIn-profiel. ‘Gedreven’ en ‘creatief’ zijn we allemaal. Wat werkt wel?

De Nederlandse economie trekt voorzichtig aan en veel werkenden durven weer wat meer om zich heen te kijken naar een nieuwe baan. Tijd dus om het profiel op LinkedIn bij te werken. Want voor bedrijven en recruiters is de netwerksite voor professionals dé plaats om te zoeken naar nieuwe werknemers.

Wie zichzelf wil profileren, doet er slim aan clichés te vermijden. Uit een wereldwijde data-analyse van de profielen van LinkedIn-leden (in Nederland zijn het er ruim vijf miljoen) blijkt dat Nederlanders massaal gebruikmaken van dezelfde omschrijvingen om zichzelf te profileren.

Lege termen

In de toptien van meest gebruikte termen in Nederlandse LinkedIn-profielen staat ‘creatief’ bovenaan. Daarnaast vinden Nederlanders zichzelf ‘gedreven’, ‘gepassioneerd’ en ook zijn we allemaal ‘enthousiast’.

Op recruiters maken deze kreten weinig indruk. ‘Buzzwoorden’, noemen zij ze. ‘Het zijn lege termen,’ zegt Britt van Capelleveen (36), die als recruiter voor uitzendconcern Randstad Groep personeel zoekt voor Randstad, TempoTeam en Yacht.

Haar advies: ‘Vertel niet wat je kan, maar laat het zien.’ Wie zichzelf ‘analytisch’ noemt, kan bijvoorbeeld een door hem geschreven rapport waaruit blijkt dat hij analytisch sterk is, uploaden en aan zijn profiel toevoegen. Ben je creatief, zeg dat dan niet alleen, maar laat zien op welke vindingrijke manier jij een bepaald probleem oploste.

Duizendpoten

Speciaal voor wie op dit moment zonder baan zit, heeft Van Capelleveen nog een tip. ‘De meest gemaakte fout die ik zie, is dat iemand in zijn “headline”, de ruimte vlak onder zijn naam, zet: “Op zoek naar een nieuwe uitdaging.” Je kunt uiteraard laten weten dat je beschikbaar bent, maar vermeld er dan wel bij voor welke functie.’

Want recruiters zoeken op steekwoorden. Zo zijn er heel wat ‘duizendpoten’, of ‘spinnen in het web’ die ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ (ook zo’n leeg begrip) zijn. Maar een recruiter zoekt niet op ‘spin’.

Wie gevonden wil worden, moet termen gebruiken die in zijn vakgebied gangbaar zijn. ‘Ik ben niet op zoek naar een “salestijger”, wel naar een “salesmanager”,’ zegt Van Capelleveen.

Traineeships

Ook voor studenten en net afgestudeerden is het zinvol om op LinkedIn actief te zijn. Het werven van kandidaten voor startersfuncties, traineeships en stages gebeurt tegenwoordig ook allemaal online. LinkedIn ziet jongeren sinds een tijdje als een interessante nieuwe doelgroep.

‘In de strijd om talent willen bedrijven al in een vroeg stadium weten wie er beschikbaar komen op de arbeidsmarkt,’ zegt de Amerikaan Allen Blue (47), mede-oprichter van LinkedIn. Als Vice President Product Management  bedenkt hij nieuwe producten waarmee LinkedIn geld kan verdienen.

LinkedIn probeert studenten op diverse manieren aan zich te binden. Immers, hoe meer studenten en starters actief zijn op LinkedIn, hoe meer bedrijven en recruiters bereid zijn om te betalen voor recruitment-producten die LinkedIn biedt om talent te werven.

Studiekeuze

Zo heeft LinkedIn nu speciale universiteitpagina’s (op ieders profielpagina te vinden onder het kopje ‘Interesses’, en dan ‘Onderwijs’). Daar kunnen studenten, universiteiten en alumni contact leggen en informatie delen.

Aankomende studenten die voor een studiekeuze staan en een geschikte universiteit willen kiezen, kunnen er ook terecht. Want wat voor een baan kun je krijgen als je bedrijfswetenschappen of communicatie wilt gaan studeren?

Per universiteit en per studierichting is te zien waar afgestudeerden (althans degenen die een LinkedIn-profiel hebben, maar dat heeft bijna iedereen) terecht zijn gekomen. Ook leuk voor nieuwsgierige alumni die willen weten wat hun studiegenoten tegenwoordig uitspoken.

‘Het is slim om al tijdens je studie je professionele identiteit op te bouwen’, zegt Anoek Eckhardt (33), hoofd communicatie van LinkedIn Benelux. ‘Zo speel je jezelf al vroeg in de kijker bij bedrijven.’ Dat je als student geen werkervaring hebt, is geen punt. Werkgevers zijn dol op vrijwilligerswerk, een bestuursfunctie bij de tennisvereniging of – liefst relevante – bijbaantjes.

Elsevier nummer 15, 11 april 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.