economie

UberPOP gaat steeds meer op een ‘gewone’ taxidienst lijken

Door Servaas van der Laan - 29 april 2015

Particuliere chauffeurs die hun diensten aanbieden via het platform uberPOP moeten voortaan in het bezit zijn van een officiële chauffeurskaart. Op die manier wil de taxidienst de overheid ‘tegemoetkomen’.

Langzaam raakt de illegale taxidienst uberPOP de vrijgevochten status kwijt.

Markt opschudden

Uber wilde met uberPOP, een platform waarop particulieren met eigen auto vervoer aan derden kunnen aanbieden, de taxibranche opschudden. Het bedrijf vindt dat in de huidige markt er weinig keuze is, de prijzen daardoor hoog zijn en dat de kwaliteit te wensen overlaat.

Maar de overheid vindt het niet verantwoord dat iedereen tegenwoordig zomaar voor taxichauffeur kan spelen. Niet voor niets moeten reguliere taxichauffeurs een dure vergunning hebben waarmee ze aan alle veiligheids- en kwaliteitseisen voldoen.

Verboden

In december werd de snordersdienst door de rechter verboden, maar de uberPOP-chauffeurs gingen door. Dat leverde drie chauffeurs een boete van 1.500 euro op en een strafblad bovendien.

Uber vindt de straffen onnodig, omdat het bedrijf vindt dat de wet achterloopt op de werkelijkheid. Zo houdt de wet geen rekening met innovatieve technologie die in 2000, toen de wet van kracht ging, nog niet kon worden voorzien. Die technologie maakt onder meer duidelijk bij wie je instapt, wat andere gebruikers van die chauffeur vinden en wat de rit gaat kosten. Dat zijn drie voordelen die reguliere taxidiensten niet bieden.

Ook regeltjes voor Uber

Toch komt Uber de overheid tegemoet in de zorgen over veiligheid en kwaliteit. Het bedrijf laat op een blog weten dat UberPOP-bestuurders voortaan een officiële chauffeurskaart moeten halen die wordt afgegeven door het KIWA. Ook gaat Uber (toekomstige) bestuurders helpen bij hun theorie- of praktijkexamen. Daarnaast zullen zij een geneeskundige verklaring nodig hebben.

‘Hopelijk wordt hiermee de huidige impasse doorbroken en kunnen we ons weer gaan inzetten om personenvervoer in Nederland beter, veiliger en goedkoper te maken,’ schrijft de vervoerdersdienst. Zo gaat ook het vrije uberPOP steeds meer op een ‘gewone vervoerdersdienst’ lijken. Een beetje dan, want de Uberpop-chauffeurs blijven nog wel met gele kentekens rijden waarmee ze de dure taxilicenties vermijden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.