economie

Uitgever van Elsevier overweegt ‘strategische alternatieven’

Door Shari Deira - 29 april 2015

De directie van Reed Business Nederland, de uitgever van onder meer weekblad Elsevier, overweegt ‘strategische alternatieven’ voor de titel. Medewerkers zijn hiervan woensdag op de hoogte gebracht.

De zoektocht naar strategische alternatieven geldt niet alleen voor Elsevier, maar voor het gehele Elsevier-cluster, onder meer boeken, Elsevier Juist en Speciale Edities, waar ook verschillende personal finance-titels onder vallen, bijvoorbeeld BeleggersBelangen en Beurs.nl.

Transitie

CEO Rob Kolkman lichtte medewerkers woensdagochtend in op het kantoor in Amsterdam. ‘We maken een succesvolle transitie door van print naar online uitgeven en ons portfolio transformeert van digitale content naar producten die in het hart van het werkproces van onze klanten liggen en hen helpen bij het nemen van beslissingen.’

Kolkman noemt Elsevier ‘de onbetwiste leider onder opiniebladen in Nederland’, een blad met een ‘rijke historie’. ‘We zijn gericht op het waarborgen van de sterke positie van Elsevier en BeleggersBelangen.’

Of er al concrete alternatieven zijn, kon Kolkman woensdag niet zeggen. Wel noemde hij enkele voorbeelden, waaronder een overname of een samenwerkingsverband.

Etalage

Eerder waren er al geruchten over een eventuele overname van Elsevier. Het Financieele Dagblad berichtte in maart op basis van bronnen dat het weekblad in de etalage staat. RELX, de eigenaar van het blad in Londen, wilde destijds niet reageren. ‘Wij reageren nooit op geruchten in de markt.’

In 2008 werd een poging gedaan om Reed Business te verkopen, maar dat ging uiteindelijk niet door.

Elsevier bestaat sinds 1891, toen het nog werd uitgegeven als maandblad onder de titel Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. Sinds oktober 1945 wordt Elsevier uitgegeven als weekblad. Sinds het eerste kwartaal van 2015 groeien de oplagecijfers.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.