economie

Zwitserleven-directeur wil imago van verzekeraars herstellen

Door Remko Nods - 24 april 2015

In een krimpende markt zoekt directievoor­zitter Seada van den Herik  (42) van Zwitser­leven naar groei. Dat valt niet mee. Ook omdat het imago van verzekeraars is aangetast.

Veel werkgevers, en ook het kabinet-Rutte, vinden dat we maar eens afscheid moeten nemen van het spreekwoordelijke ‘Zwitserleven-gevoel’. Langer doorwerken, luidt het credo, en daarna een bescheidener pensioen dan we gewend waren. Want riante pensioenregelingen zijn simpelweg te duur geworden.

Seada van den Herik zegt  juist ‘trots en vereerd’ te zijn dat zij het Zwitserleven-­gevoel mag vertegenwoordigen. Sinds mei 2014 fungeert ze als boegbeeld van de levens- en pensioenverzekeraar, een van Nederlands bekendste merken.

Ze roeit graag tegen de stroom in. Talent heeft ze, want als toproeister nam ze in de jaren negentig twee keer deel aan een WK. ‘Geweldige ervaringen.’ Roeien vergt enorm veel – mentaal en fysiek. ‘Je leert omgaan met stress en frustraties, en goed functioneren in een team.’

Olympische Spelen

Toen ze de selectie voor de Olympische Spelen net niet doorkwam, moest ze de grootste teleurstelling van haar leven verwerken. ‘Daar ben ik echt een jaar ziek van geweest,’ bekent ze weemoedig.

Zwitserleven is onderdeel van Vivat, het voormalige Reaal Verzekeringen. In februa­ri dit jaar kocht de Chinese verzekeraar Anbang Vivat voor 150 miljoen euro van de Nederlandse Staat, onder het voorbehoud dat er dit jaar geen grote lijken uit de kast rollen. Een zacht prijsje, want Vivat staat er financieel zwak voor.

De Chinezen beloofden er nieuw geld in te steken om de vermogenspositie te versterken. Toezichthouder De ­Nederlandsche Bank zal daar blij mee zijn, want zij maakt zich ernstig zorgen over de houdbaarheid van het verdien­model van levensverzekeraars.

Zou het rampzalig zijn als de Chinezen de deal afblazen? Van den Herik ontwijkt de vraag met een glimlach ‘We gaan ervan uit dat het doorgaat.’ Zolang het over­nameproces niet is afgerond, wil ze er verder niets over kwijt.

Nieuwe polissen

De vermogenspositie van verzekeraars als Zwitserleven staat zwaar onder druk door de almaar verder dalende rente, die de boekwaarde van hun verplichtingen omhoog stuwt. Als dan de verkoop van nieuwe polissen ook nog tegenzit, staat het hele verdienmodel op losse schroeven.

De markt voor deze verzekeringen krimpt al sinds in 2006 de beruchte woekerpolis­affaire aan het licht kwam. Verzekeraars hadden zeven miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, die voor de polishouders veel minder opleverden dan gedacht, door hoge verborgen kosten en tegenvallende beleggingsopbrengsten.

Verzekeraars worden sindsdien door het publiek net zo verguisd als inhalige bankiers. ‘Ik vind het ontluisterend dat het vertrouwen in de financiële sector zo lang beroerd blijft. Maar we hebben het er zelf naar gemaakt. We moeten blijven zoeken hoe we hier uit kunnen komen.’

Krimpen en saneren

Zelf heeft ze ooit ook ‘twee beleggingsverzekeringen’ gekocht, zegt ze zonder schroom. ‘Ik heb ze afgekocht.’ In zo’n markt moeten ook de bedrijven zelf krimpen en saneren, meent DNB. Zwitserleven doet dit. ‘Ons bedrijf kromp de afgelopen jaren 20 procent, qua kosten.’

Is dat niet demotiverend voor het personeel? ‘We vragen onze mensen naar hun plan B. Wat wil je eventueel? En we helpen ze naar een andere toekomst en baan als dat nodig is, bijvoorbeeld in de zorg. Dit schept bij de achterblijvers het vertrouwen dat we goed omgaan met onze mensen.’

Veel verzekeraars dralen met het saneren, oordeelde DNB. Van den Herik heeft daarvoor een aardige metafoor. ‘Iedereen wil slank zijn, maar niemand wil afvallen.’ Ze zoekt naarstig naar groeikansen, vooral in de snel veranderende pensioensector.

Dat valt niet mee, omdat vooral gegarandeerde pensioenproducten door de huidige lage rente schreeuwend duur zijn. ‘Iedereen wil het Zwitserleven-gevoel, maar niemand wil ervoor sparen.’ Zwitserleven mikt vooral op de groeiende markt voor pensioenproducten zonder harde garantie van de hoogte van de uitkering.

Duurzaam

Met het beleggen van de binnenkomende premies richt Zwitserleven zich op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord beleggen. De verzekeraar is in 2014 voor het derde achtereenvolgende jaar door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) verkozen tot meest duurzame belegger van Nederland.

Zwitserleven heeft 49 internationale beursfondsen op een zwarte lijst staan – meestal omdat ze banden hebben met de wapenindustrie.

Bedrijven waarin Zwitserleven wel belegt, worden actief gestimuleerd om hun strategie verder te verduurzamen. ‘Dit beleid is geformuleerd omdat we er zelf in geloven. Maar het trekt nu ook specifieke klanten, zoals stichtingen en ook wel grotere ondernemingen.’

De ontwikkelingen in de pensioensector bieden ook kansen. Veel kleine en middelgrote pensioenfondsen willen zichzelf opheffen en hun pensioenverplichtingen en -vermogens overhevelen naar levensverzekeraars. Maar in dit marktsegment is Van den Herik, anders dan concurrent Delta Lloyd, niet bijzonder actief.

‘De prijzen zijn veel te scherp. Wij konden en wilden daar niet aan meedoen. Wij willen een faire prijs voor onze producten. Anders benadeel je je bestaande klanten, en in feite ook je toekomstige.’

Elsevier nummer 18, 2 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.