economie

KLM-topman Elbers: Deltaplan nodig voor luchtvaartsector

Door Shari Deira - 30 mei 2015

Er is een ‘deltaplan’ nodig om ervoor te zorgen dat de Nederlandse luchtvaartsector het hoofd boven water kan houden. Hiervoor moeten de politiek en de luchtvaartmaatschappijen de handen ineenslaan.

KLM-topman Pieter Elbers zegt zaterdag in De Telegraaf dat de positie van KLM en Schiphol onder druk staat door toegenomen concurrentie uit het Midden-Oosten.

Investeren

Elbers zegt dat de enige oplossing voor de druk uit het Midden-Oosten is ‘een integraal beleid, in samenspraak met de overheid en de luchthaven’. Hij erkent dat KLM ook zelf flinke stappen moet zetten, zoals bezuinigen en investeren.

Volgens Elbers is een deltaplan niet alleen belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen, maar voor de Nederlandse economie. De luchtvaart levert de Nederlandse economie 330.000 banen op, zegt Elbers, en een toegevoegde waarde van 30 miljard euro.

Vliegfrequenties

Qatar Airways-topman Akbar Al Baker haalde vorige week in een gesprek met elsevier.nl nog uit naar staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Verkeer). Zijn vliegtuigmaatschappij vliegt vanaf half juni vrijwel dagelijks van Doha (Qatar) naar Schiphol. Mansveld heeft gezegd dat zij niet zal toestaan dat Qatar Airways verder zal uitbreiden op de luchthaven.

Datzelfde geldt voor de vliegfrequenties van Emirates vanuit Dubai, en Etihad vanuit Abu Dhabi. Al Baker zegt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie en zegt dat dit gevolgen kan hebben voor Nederland.

‘Internationale business is tweerichtingsverkeer. Indien Nederland maatregelen tegen Qatar onderneemt, zal dat gevolgen hebben voor Nederlandse aannemers die willen profiteren van de 150 miljard aan infrastructurele werken in Qatar.’

Schiphol

Elsevier sprak in april met Schiphol-CEO Jos Nijhuis, die ervoor moet zorgen dat vanaf Schiphol op vele bestemmingen kan worden gevlogen. Nijhuis zei dat het ‘cruciaal voor onze economie’ is dat er op zoveel mogelijk bestemmingen wordt gevlogen.

Nijhuis maakt zich zorgen over de perikelen tussen KLM en Air France. ‘Wij kunnen niet zonder KLM. Zonder KLM loopt onze maatschappelijke functie averij op. En om het plat te zeggen: Schiphol is conform de specificaties van KLM ontworpen.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.